Sikersztori: évtizede épül a digitális állam

Ma ünnepli alapításának tizedik évfordulóját a Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt., amely leányvállalataival a hazai infokommunikációs iparág központi szereplőjeként a múlt években a digitalizáció motorjává, az e-közigazgatási szolgáltatások kulcsfejlesztőjévé és üzemeltetőjévé vált. (A képek forrása: bookyourstudy.com)

A belügyminisztérium stratégiai irányítása, és koordinációja mellett a társaság az alapvető hang- és adatszolgáltatásoktól kezdve, a komplex virtuális magánhálózatok kialakításán át a felhőalapú megoldások és alkalmazások fejlesztéséig, a legújabb technológiákat ötvözi szakemberei tudásával és üzemelteti a magyar állam legbiztonságosabb, kritikus fontosságú informatikai infrastruktúráit. A központi kormányzati stratégia mentén a Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. tevékenységének köszönhetően a legutóbbi évtizedben megújult a közigazgatási intézmények infokommunikációs eszközparkja, korszerűsödött az okmányirodák és kormányablakok hálózati rendszere, új e-kormányzati megoldásokat vezettek be, valamint látványosan fejlődtek az állampolgárok részére nyújtott e-ügyintézési szolgáltatások is.

Évtizede éppen ezen a napon hallhatta az ország először a NISZ Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. nevét, ugyanakkor a társaság a jogelődei révén több mint fél évszázados múltra tekint vissza. Elődvállalatai, az 1964-ben alapított Konjunktúra- és Piackutató Intézet és az 1968-ban létrehozott Datorg Külkereskedelmi Adatfeldolgozó és Szervező Rt., majd e cégek összevonásával, 1987-ben létrejött KOPINT-DATORG Konjunktúra-, Piackutató és Informatikai Intézet. A cég működése és szervezeti felépítése az évek során többször átalakult, majd az eredeti piackutató és adatfeldolgozó feladatkör folyamatosan informatikai, illetve infokommunikációs tevékenységekre cserélődött.

Az alapításának 10. évfordulóját ünneplő NISZ szakmai tapasztalatának és szerteágazó tevékenységének is köszönhetően látványos fejlődésnek indult a hazai közigazgatás és ügyintézéshez kapcsolódó egyre több elektronikus szolgáltatás vált elérhetővé. A nemzeti infokommunikációs szolgáltató legnagyobb ügyfelei államigazgatási szervek és országos hatáskörű intézmények, közvetve, az üzemeltetett elektronikus közigazgatási rendszereken keresztül gazdálkodó szervezetek, vállalkozások és magánszemélyek is igénybe veszik szolgáltatásait.

Azt már kevesen tudják, hogy a Nemzeti Távközlési Gerinchálózat és a Kormányzati Felhő kiépítése mellett, több stratégiai jelentőségű projekt – mint például az e-útdíj, az önkormányzati alkalmazásszolgáltatási rendszer kiépítése, a Jármű Szolgáltatási Platform és a készenléti szervek kommunikációját segítő egységes digitális rádiótávközlő rendszer hálózatfejlesztése – is a cég, illetve leányvállalatai nevéhez fűződik. Sőt, a NISZ áll számos kormányzati portál fejlesztése, az adóadóügyek intézése és a személyi okmányok készítésének hátterében is. Tevékenységéhez köthető továbbá a magyarorszag.hu központi elektronikus ügyintézési portál, az ügyfélkapu fejlesztése és üzemeltetése, valamint az első Kormányzati Adatközpont létrehozása, illetve a 1818 Közigazgatási Ügyfélvonal működtetése.

A NISZ a kormányzati infokommunikációs szolgáltatások színvonalának folyamatos emelése mellett számottevő szerepet tölt be az Európai Unió és a magyar kormány által finanszírozott országos, illetve nemzetközi IT- és e-közigazgatási fejlesztési projektek megvalósításában. Ebbe a körbe tartozik például a Központosított Kormányzati Informatikai Rendszer (KKIR) fejlesztése és bővítése, valamint a nemzetközi vasútforgalom inter-operabilitását és a vasúti közlekedés biztonságát, hatékonyságának növelését célzó GSM-R Projekt I. fázisa is

Az elmúlt évtizedben a NISZ nem intézményi ügyfelei esetében is felerősödött a központi, online szolgáltatások iránti igény és ezt mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy évről-évre markánsan nő az elektronikus ügyintézéshez szükséges Ügyfélkapu regisztrációk száma, amely 2021 augusztusának végére már megközelítette az 5 milliót.

Mindemellett a Cégkapura és a Hivatali Kapura is egyre többen regisztrálnak. 2021. augusztus végére előbbi 639 711, utóbbi pedig már 14 731 felhasználóval büszkélkedhet.

A magyarországi elektronikus szolgáltatások terjedésének igazán nagy lendületet az adott, hogy a belügyminisztérium és a NISZ 2018-ban megkezdte a magyarorszag.hu portál megújítását. A hazai elektronikus ügyintézés történetében mérföldkőnek számító fejlesztés során a NISZ a minisztérium támogatásával olyan e-közigazgatási, e-ügyintézési platformot hozott létre, amely követi a kor trendjeit, letisztult arculattal, informatikai tudás nélkül is használható módon, közérthető tartalommal jelenik meg és a modern piaci szolgáltatóknál megszokott használói élményt nyújtja a közigazgatási ügyeket intézők számára.

A 2020 februárjában megújult magyarorszag.hu portálhoz, annak indulása óta 152 szervezet csatlakozott és köztük számos hivatal mellett 12 közüzemi szolgáltató ügyei is elérhetők a honlapon.

Az e-ügyintézés iránti egyre nagyobb érdeklődést a NISZ által üzemeltetett magyarorszag.hu folyamatosan növekvő népszerűsége jól mutatja: az idén szeptember végéig már mintegy 55 millió látogató kereste föl.

A jól működő, gazdaságos és mindenekelőtt ügyfélbarát e-közigazgatás kialakítása ma már világszerte igény és a covid-19 járvány kitörése óta ez az igény csak tovább erősödött. A pandémia a NISZ-nél és leányvállalatainál is felgyorsította a folyamatban lévő fejlesztések ütemét és olyan új innovatív megoldások bevezetését tette széles körben lehetővé, mint például a személyes megjelenést igénylő ügyek csökkentésére szolgáló, videotechnológián keresztül történő arcképes azonosítás, a szakrendszerek távoli elérésének lehetősége (EI VPN), a mesterséges intelligenciát alkalmazó központi szolgáltatások, mint például a 1818 Közigazgatási Ügyfélvonalnál „munkába állított” MIA chatrobot, valamint a Házi Karantén Rendszer.