Szállodai „koronás” körkép

A turizmust – és ezen belül a szállodaipart – érintette talán a legérzékenyebben a koronavírus járvány. Hogyan látják a jelenlegi helyzetet a különféle típusú szálláshelyek? (Hotel Marriott Budapest; foto: booking.com)

Az ötcsillagos hoteleket sem kímélte ez az áldatlan állapot, sokan világszerte lehúzták a rolót. A budapesti Marriott szállodákat illetően Lányi-Bíró Edina pr- és marketing-menedzser tolmácsolta a vezetőség válaszait. Bár a pesti, Duna-parti ház nyitva van, egész emeleteket zártak le, hogy a költségeket csökkenthessék. Miután a határok hetekig zárva maradtak, gyakorlatilag megszűnt a beutazó turizmus. Jelenleg napi 5–6 vendég érkezik hozzájuk, többnyire magyar utazó.

A szobaszerviz működik, így oldják meg a házon belüli étkezést, azaz felviszik a megrendelt ételeket a szobákba, ezzel kielégítve a vendégek igényeit.

Mi a helyzet a gyógyszállókkal? Kérdéseinkre Mácsai Péter, az Ensana Health Spa ResortsKlaszter szállodaigazgatója válaszolt.

Hogyan segítik a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége – és más szakmai szövetségek – a tagszállodákat ebben a válsághelyzetben?

Az MSZÉSZ-től rendszeres tájékoztatást és folyamatos támogatást kapunk, ami a különböző kormányrendelkezések részletes és jogi értelmezésére is kiterjed.

Van-e már vendégfoglalásuk a következő hetekre, hónapokra?

Rendszerünkben számos foglalást regisztráltunk még a járványügyi helyzet kirobbanása előtt. A lazító intézkedéseknek köszönhetően újra elindult a nyári pihenések tervezése, foglalása.

Tartanak-e a vendégek egymás közelségétől?

Most mindenki óvatosabban éli az életét, ez természetesen a szállodai tartózkodásokat is érinteni fogja, a biztonság alapelvárás lesz az élet minden területén. De akinél a félelem erősebb, az egyelőre nem indul majd útnak.

Van-e akkora terük, hogy betartassák az előírt távolságot?

Az üzemeltetési standardjaink kidolgozása még folyamatban van. Ugyanakkor szállodáink közösségi terei lehetővé teszik, hogy a nyitás utáni szabályokat maradéktalanul megtartsuk, a vendégeinkkel is megtartassuk. Ez mindannyiunk érdeke. Jelenleg nem készülünk átállni á la carte vendéglátásra, terveink szerint meghagyjuk a svédasztalos étkezést, természetesen az üzemeltetést a szabályozásnak megfelelően módosítjuk.

Hogyan készültek fel arra, ha esetleg valaki megbetegszik?

Ha valamelyik vendégünknél vírust diagnosztizálnak, a mindenkori legfrissebb egészségügyi előírásokat követjük, és minden szükséges intézkedést megteszünk azért, hogy a szóban forgó személy gyors és a legjobb orvosi ellátást megkapja. Ezzel egyidőben a helyi egészségügyi hatóságokkal is kapcsolatba lépünk, hogy a vendéggel érintkező minden személy egészségét és biztonságát megőrizzük. A helyi egészségügyi szervezetekkel kapcsolatban állunk, döntéseinket és előírásainkat minden esetben velük együtt alakítjuk ki.

Megtudtuk: ami a gazdasági hátteret illeti, a cég tartalékai adják az üzemszünet alatti forrásokat. Az újraindulás utáni aktuális keresleti-kínálati viszonyoknak megfelelően fogják kialakítani áraikat. Drasztikusabb árcsökkentést, akciózást nem tartanak célszerűnek, inkább az élményeket, szolgáltatásokat szeretnék növelni.

A vidéki szállodák legtöbbje a honlapján vagy a Facebook-oldalán keresztül tudatta, hogy amint az lehetséges, várja a vendégeket. A hollókői Hotel Castellum honlapján olvasható, hogy „szomorú képet mutat az üres szálloda és környéke, a mindig élettel teli wellness-részleg most csendes és az autók nélküli parkoló szokatlan látvány a csodás tavaszi napsütésben.
Ám a váratlanul jött kényszerpihenő alatt sem tétlenkednek: takarítanak, karbantartanak, festenek, felújítanak – megtartva az előírt rendeleteket, higiéniai szabályokat. Séfjük új ételkreációkon gondolkodik (és nem csak gondolkodik, hanem fakanalat is ragad), az éttermi vezető az új itallapot tervezi. A vezetőség további programokon, gasztro-eseményeken töri a fejét.

Sárrétudvari büszkesége évek óta a népszerű Sárréti Pegazus Lovarda és Vendégház. Kádárné Icát mindenki ismeri a környéken és a megyében, sőt, a Dunántúl legtávolabbi csücskéből meg külföldről is érkeznek hozzá vendégek.

Most nem fogad szállóvendégeket, viszont a lovagoltatás most is zajlik. Ahogy fogalmaz, ez nemcsak a mozogni vágyóknak fontos, de a lovak számára is. Elsősorban gyerekek érkeznek most, 4–5 fős kiscsoportban. Egyre népszerűbb, az az ételkiszállítás. A hétvégén sokan rendelnek tőle idős rokonaiknak, hét közben pedig a környéken lakók a munkahelyek igénylik a szokásosan gazdag húsos tálakat.

Az alsópetényi Prónay-kastély is rendre hírt adott arról, hogy nem mentek szabadságra.  Pár napja tudatták a közösségi médiában, hogy a Levendula Vendégházat birtokba vette egy kisgyermekes család. Nagyon várták őket, mindent gondosan előkészítettek, sőt, az utolsó pillanatban még az új szalonnasütő hely és a kerti padok is elkészültek.

Görög Rudolfot, a kastélyszálloda igazgatóját természetesen az internet segítségével kérdeztem. A többi között elmondta: a kormányzati döntések előkészítéséhez a szakmai szervezetek által benyújtott megoldástervezet nem talált nyitott fülekre. „Sajnos, nem kaptunk gyors, naprakész javaslatokat. Nehéz szüneteltetni egy vállalkozást, de az újra startoláshoz is időre van szükség, ezért a kormányzati döntések előtt – amelyek egyébként az életbe lépés előtt pár nappal jelentek meg – a tagokat már megoldási opciókkal kellett volna segíteni. Ilyen például a május 4-i vidéki étteremnyitások ügye, vagy a szállodanyitások tervezett időpontja.

Van-e már vendégfoglalásuk a következő hetekre, hónapokra?

Vendégházaink, amelyek teljesen különálló kertes házak, már fogadnak családokat, párokat. A Prónay-kastély elsősorban rendezvény-helyszínként működik, nagyon várjuk, hogy mikor kezdődhetnek el a programok. Az esküvői rendezvényeket átcsoportosítottuk, és reméljük, hogy júliustól megtarthatjuk őket.

Van-e akkora terük, hogy megtartassák az előírt távolságot?

Bőségesen! Saját egészségügyi előírásokat dolgoztunk ki, mind a vendégek, mind a kollegáink védelmére. Ózongenerátorokat szereztünk be, ezekkel minden elutazó után fertőtlenítünk. A kastélyt és a vendégházakat folyamatosan nagytakarítjuk, fertőtlenítjük.

Mit tesznek, ha valaki megbetegszik?

Pontos leírással rendelkezünk, melyet még a járvány megjelenésekor a megyei ÁNTSZ adott ki. A mi dolgunk a rendeletek megtartása, szükség esetén kapcsolattartás a felügyeleti szerveinkkel, az ÁNTSZ-szel, a katasztrófavédelemmel, a polgármesteri hivatallal.

Hogyan, honnan fedezik az elmúlt hetek veszteségeit?

Az esküvői idény hagyományosan májusban kezdődik. Néhány esküvőt le kellett mondani, de reméljük, júliustól egészen az év végéig teljes erőbedobással dolgozhatunk. A céges rendezvényekre is számítunk, reményeink szerint a kisebbek már május végétől indulhatnak. Vállalkozásunk stabil lábakon áll, reméljük, a bevételkiesés nagyobb részét még megmenthetjük.

– Árpolitikánkon nem változtatunk. A kereslet visszaesése egyelőre nem gazdasági recesszió miatt alakult ki, ezért nem is célszerű árat csökkenteni. Óva intek minden piaci szereplőt attól, hogy az árcsökkentésben lássa a helyzet megoldását.

– Minden munkatársunkat megtartottuk, nagyon várjuk, hogy teljes kapacitással újra nyithassunk.

Mi az, amit megváltoztatnának a jövőben?

Gyökeresen semmit, bár néhány helyen módosítunk a munkafolyamatokban, folyamatosan fejlesztjük termékeinket. Marketingünkkel folyamatosan jelen vagyunk a közösségi médiában és az online felületeken. Ápoljuk a kapcsolatot régi partnereinkkel, törzsvendégeinkkel. Most volt időnk arra, hogy rendbe hozzuk a helyiségeket. A kastélyban új spa- és gyógyászati részleget alakítottunk ki. Szépészeti, meddőségi, holisztikus és „elvonulós” programokon is dolgozunk.

Hasonló műfaj, de másképp: a Graefl Major egyike a legkedveltebb kastélyszállodáknak, de intim, családias hangulatú butikhotelnek is nevezhetnénk. Szerencsés Györgyi tulajdonost kérdeztem a vendégfoglalásokról.

– A nyári időszakra foglaló vendégek még nem mondták vissza a foglalásukat, legyen az hétvége vagy éppen esküvő. Mindenképpen szeretnének eljutni hozzánk, kivárnak. Egyébként a szigorító intézkedések enyhítése óta még többen érdeklődnek telefonon. Arra számítunk, hogy az első időszakban tartózkodóbbak lesznek az itt pihenők, bár ez nálunk nem lesz nehéz, mert amúgy célunk a természet-közeliség, a tömeget kerülő kikapcsolódás.

– Jó tízhektáros területen helyezkedik el a Majorság. A szálláshelyek, az étterem, az erdei kápolna, a kertészet és az állattartó helyek kényelmes távolságra vannak egymástól, tehát eleve kevesebbet találkoznak egymással a vendégeink.

Itt is érdeklődtem a svédasztalról, ugyanis több külföldi szálloda egyelőre abbahagyta ezt a gyakorlatot. Mint megtudtam, ez náluk sosem volt divat. A konyhán felhasznált alapanyagok kizárólag a Major területén lévő bio-gazdaságból származnak, és ezeket a kiváló minőségű nyersanyagokat pocséklás lenne svédasztalra tenni.

Minden szállásadónál téma: miképpen fedezik a múlt hetek veszteségeit?

Nos, a Graefl Majort működtető, saját tulajdonú cég fő tevékenysége a szállítmányozás, üzletpolitikájuk szerint nem vesznek igénybe hitelt, nem pályáznak, így nem okoz tetemes anyagi veszteséget a szállásból és étkeztetésből származó bevételkiesés. Nem gondolnak árcsökkentésre sem.

„A jelenlegi helyzet ráébresztett bennünket arra, milyen jól döntöttünk az induláskor, amikor elhatároztuk: olyan szálláshelyet szeretnénk létrehozni, ahol a vendégek egymással szinte alig találkozva lelassulhatnak és ismét magukra találhatnak” – emeli ki a tulajdonos.

Mint megtudtam, Kétútközben nem történt munkaerő-csökkentés sem, hiszen bőven van munka: folytatódik a gyümölcs- és zöldségtermesztés, az állattenyésztés, gondozni kell a parkot, a folyamatosan bővülő állatállománynak pedig új istállókat építenek.