Százezreket sújt a menstruációs szegénység itthon is

Tavaly Oscar-díjat kapott a Rayka Zehtabchi „Period. End of Sentence” című dokumentumfilmje, mert kitűnően mutatott meg egy világproblémát az indiai rendező felemelő és hihetetlen történetet feldolgozó munkája. (A Netflix-en magyar felirattal elérhető.)

Más. Az idén szeptembertől ingyen juthatnak hozzá az intimhigiéniás termékekhez az angliai középiskolák és felsőoktatási intézmények diákjai – jelentette be a múlt héten a brit pénzügyminiszter az úgynevezett menstruációs szegénység felszámolására irányuló erőfeszítések jegyében.

A Plan International nevű jótékonysági szervezet nagy-britanniai részlege, a Plan UK szerint azonban az ingyen tamponok és tisztasági betétek nem fogják megoldani a problémát, ha a lányok továbbra is kellemetlennek érzik, hogy a menstruációs ciklusukról beszéljenek vagy nem értik a saját testük működését. A szervezet szerint fontos, hogy a lányok, az iskolák munkatársai és a szülők is megfelelő oktatásban részesüljenek avégett, hogy megszűnjék a menstruációt övező szégyenérzet.

A Plan International felmérése szerint a brit lányok tizede nem engedheti meg magának anyagilag, hogy intimhigiéniás terméket vásároljon.

Na, ja, de Indiában nagy a szegénység, a britek meg kilépnek az EU-ból. Mi pedig? „Hasít” a gazdaságunk, bent vagyunk az EU-ban és egyébként meg szemet hunyunk? Nálunk a bármiféle szegénység az, amiről nem beszélünk, és akkor nincsen is. Tavaly ősszel ismét döntöttek arról, hogy nem csökkentik a női intimhigiéniai termékek áfáját, így ezekhez a termékekhez a jövőben is változatlan áron juthatunk hozzá. Pedig vannak nők, nem is kevesen ebben az országban, akik mélyszegénységben élnek, és akiknek nincs pénzük arra, hogy tampont vagy betétet vásároljanak maguknak a menstruáció időszakára. A probléma hazánkban sok tízezer nőt érint, ám a közbeszéd nem olyan régen kezdett csak el foglalkozni a témával. Elsőként L. Ritók Nóra, az Igazgyöngy Alapítvány vezetője írt róla a Nyomor széle című blogján.

Maradnak az alapítványi akciók, adományok gyűjtése e célra, valamint a higiéniai termékeket gyártó cégek, illetve a Vöröskereszt visszatérő akciói. Most éppen a #NeMaradjLe az Always és a Magyar Vöröskereszt jótékonysági programja az iskoláskorú lányok megsegítésére február elejétől.

A Procter&Gamble menstruációs szegénységgel kapcsolatos legfrissebb felmérése szerint Magyarországon a lányok ötöde feltehetően azért hiányzik az iskolából menstruációja alatt, mert nem áll rendelkezésére semmilyen alapvető női higiénés termék. Az Always és a Magyar Vöröskereszt a tavalyi sikeres kezdeményezése után az idén újra elindítja #NeMaradjLe adományozási kampányát, amelynek célja, hogy felhívja a figyelmet erre a problémára, és az adománnyal enyhítse. A programhoz március 15-ig bárki csatlakozhat mindössze egy Always betét vásárlásával vagy egy #Always #NeMaradjLe hashtagekkel ellátott fotó Facebookon vagy Instagramon történő megosztásával. A program nagykövete az idén is Ábel Anita, aki szívügyének tartja, hogy a kezdeményezést minél több emberhez eljuttassa, és így a lehető legtöbb lánynak segítséget nyújthassanak.

„A menstruáció a nőiesség fontos része. Pubertáskorban a lányok pedig még sérülékenyebbek, mint bármikor, ezért, ha nincs pénzük menstruációs termékekre, az nemcsak higiéniai szempontból lehet probléma, de emiatt nehéz érzelmi állapotot élhetnek át, magukba zárkózhatnak, ami idővel az önértékelésük, magabiztosságuk gyengüléséhez vezethet ebben az amúgy is nehéz időszakban – mondta Váradi Mariann, a Magyar Vöröskereszt véradás-szervezésért és egészségfejlesztésért felelős szakmai vezetője. – A menstruációs szegénység Magyarországon sok ezer fiatal lányt érint, jóval többet, mint bárki gondolná, ezért kiemelten fontos, hogy társadalmi szinten foglalkozzunk a problémával. Az P&G volt az első cég, amelyik ebben a témában mellénk állt, így tavaly a támogatásával már több mint négyezer lánynak segíthettünk #lánybólnővé programunk részeként, nemcsak termékekkel, de oktatással és kamaszkori felvilágosítással is.”

A Magyar Vöröskereszt az adományozott termékeket 2020 októberében és novemberében folyamatosan juttatja el a kiválasztott iskolák részére a tavaly ősszel országos szintre emelt #lánybólnővé kampánya folytatásaként, ami a tisztasági szerek adományozása mellett az oktatásra is nagy súlyt fektetett. A becslések szerint akár hatszázezer betétnyi támogatás is összegyűlhet a vásárlók segítségével a program végéig, amivel másfélszer-kétszer annyi lánynak lehetne támogatást nyújtani, mint tavaly.

„Büszkék vagyunk arra, hogy évek óta támogathatjuk a Magyar Vöröskeresztet. Tavalyi sikeres #NeMaradjLe programunkat az idén kiterjesztettük a közösségi felületekre is, így most arra számítunk, hogy a megosztásoknak köszönhetően legalább másfélszer annyi rászoruló diáklánynak nyújthatunk támogatást a termékeinkkel. – mondta Krubl Yvette, a P&G kommunikációs vezetője.

Ábel Anita színésznő: „Nőként és lányos anyaként kötelességem segíteni a fiatal lányokat, és támogatni egy olyan kezdeményezést, amely egy igen érzékeny problémán igyekszik segíteni. Hiszem, hogy szükség van az őszinte, nyitott beszélgetésre, az okos felvilágosításra, a tájékoztatásra, és a téma iránti figyelem felkeltésére. Ez pedig nemcsak azokon a területeken fontos, ahol a diáklányok a menstruációs szegénység miatt hátrányos helyzetbe kerülnek. Örömmel álltam az idén is a program élére, mert az Always #NeMaradjLe kampánya nagy lépés a menstruációs szegénység visszaszorítására.”