Kerti ház, traktor, infraszauna, robotporszívó és elektromos kandalló – egyebek között ezek az idei ősz slágertermékei a hazai online piacon, a Mall.hu online pláza friss felmérése szerint. A vásárlók ma már olyan, nagyobb eszközöket is webáruházban vesznek, melyekért még nem is olyan régen városszéli lerakatokba kellett elzarándokolniuk; feltűnően megnőtt az „okos” eszközök iránti kereslet is. A kutatás azt mutatja: az őszi nagytakarítást és a ház körüli munkát is egyre kényelmesebben intéznénk.
Jócskán lekörözi a hagyományos kiskereskedelem növekedését a webáruházak forgalmának bővülése az idén; a vásárlók száma mellett az online elérhető termékek kínálata is elképesztő ütemben nő. A webáruházak már most érzik a karácsonyi idény forgalomnövelő hatását, és az e-kereskedelem forgalma az év végéig egészen biztosan meg fogja haladni a tavalyi 427 milliárd forintot.
A netes vásárlás terjedésének oka egyszerű: olcsóbb és kényelmesebb, mint a bolti beszerzés. Az ország és a közép-kelet-európai térség egyik legnagyobb online plázája, a Mall.hu összegyűjtötte, milyen termékeket keresünk ősszel, a téli időszakra készülve.
Csaknem 12 ezer vevő online vásárlási szokásait elemezvén a Mall.hu a „szezonális” termékek szeptember-októberi mennyiségét vizsgálta. Az ősz beköszöntével látványosan megnőtt az érdeklődés a kertrendezéshez használt szerszámok iránt, és kiugró növekedést értek el a hagyományos eszközöket felváltó gépek is. Utóbbira jó példa, hogy gereblye helyett sokan inkább már elektromos lombszívót vesznek, ebből kétszer annyi fogyott, mint tavaly ilyenkor. A tűzifa aprításához nélkülözhetetlen baltából is kétszer annyit vásároltak, mint tavaly, miközben egyre többen ezt a munkát is gépre bízzák: népszerű a rönkhasító gép, melyből itthon másfélszer annyi fogy, mint a hazainál jóval élénkebb cseh online piactéren.
A kutatás szerint olyan nagyméretű tárgyakat is a neten vásárolnak a magyarok, melyekről senki sem gondolta volna, hogy webáruházból is rendelhetők. Az egyik legkelendőbb cikk a régen sufniként emlegetett, ma már szerszámok, gépek biztonságos tárolására alkalmas kerti ház, melyből az idén több mint háromszor annyi fogyott, mint tavaly, és több mint hétszer annyi, mint Csehországban. Egyre többen vásárolnak a neten kerti traktort és komplett infraszaunát is. A jelenség oka, hogy a megbízható webáruházak mérettől függetlenül minden termékre vállalnak házhoz szállítást, így nem a vásárlónak kell rengeteg idő, pénz és fáradság árán megszerveznie a termék beszerzését. Azaz: kényelmesebb, ha a kerti ház a webshopból egyenesen a kert végébe érkezik.
A legtöbb háztartásban a partvist felváltja a porszívó: a neten egyre inkább a sokoldalú modelleket keresik, megnőtt a kereslet a kényelmes megoldások iránt. Rendkívül népszerűek a vezeték nélküli, akkumulátoros padlóporszívók, melyek kis helyen elférnek, és akár vállra akasztva is lehet velük takarítani. Óriási az érdeklődés a mesterséges intelligenciával, gépi tanulással felvértezett a robotporszívók iránt, melyek a lakás feltérképezése után szinte egyedül végzik el a nagytakarítást. Igaz, a tavalyihoz képest csak mérsékelten növekedett irántuk a kereslet, viszont megállapítható: a vásárlók egyértelműen az átlagosnál drágább, nagyobb tudású, wifin keresztül, okostelefonos alkalmazással irányítható készülékeket keresik – a forgalmuk januártól októberig ötödével bővült. A 100 ezer forintnál drágább robotporszívókból az idén kétszer annyi fogyott, mint tavaly, és egyre többen keresik az akár egymillió forintba kerülő robotfelmosókat is.
A vevők idejében elkezdték a készülődést a hideg napokra, és már szeptemberben hozzáfogtak a beltéri fűtőeszközök beszerzéséhez. A netről nem csupán hősugárzókat rendelnek, hanem olajradiátorokat, sőt kandallókat, kályhákat is – ez utóbbiak forgalma harmadával nőtt. Jellemző, hogy a vevők a technológiai újdonságokat keresik: a távirányítós, valódi tűzlobogást imitáló LED-képernyős elektromos kandallóból tizenhatodával több kelt el az idén, mint tavaly. Kiemelkedően nagy a kereslet a digitális szén-monoxid mérő és jelző készülék iránt. A központi fűtési szezon kezdetével megugrott a párásítók forgalma, hiszen a radiátorokkal fűtött helyiségek levegője könnyen kiszárad, és gyakran bőr- vagy szem-irritációt okoz. A vásárlók az idén az átlagosnál drágább, okosabb készülékeket viszik.