Tavaly az osztrák tartományok közül ismét Bécs volt az egyetlen, ahol a népességszám nagyobb ütemben növekedett, mint az autók száma. Az Osztrák Közlekedési Klub adatai szerint 1,92 millió ember összesen 718 819 személy-gépjárművet birtokolt. Az eredmény a közösségi közlekedés, a kerékpáros infrastruktúra és az autómegosztók érdeme. (Nyit kép: Eurocomm-PR/Regina Hügli)
Az Osztrák Közlekedési Klub, a VCÖ adatai szerint Bécs a koronavírus európai megjelenésének évében, 2020-ban is az egyedüli olyan tartomány volt Ausztriában, ahol a népességszám nagyobb ütemben növekedett az autókénál. Tavaly 1,92 millió fővárosinak összesen 718 819 személy-gépjárműve volt. A népesség 2019-hez képest 9962-vel, a gépjárművek száma 3859-cel nőtt. Ausztriában összesen 5,091 millió autót birtokoltak 2020-ban, ami 52 279-cel több, mint az azt megelőző évben. Az osztrák lakosság ezzel szemben csak 32 282-vel növekedett. A gépjárművek eloszlása országosan is igen különböző, a város–vidék-olló pedig egyre szélesebbre nyílik.
Nyolc bécsi kerületben is csökkent az autók száma 2020-ban, ami Landstraße (-1814) és Favoriten (-1047) kerületben volt a legjobban megfigyelhető. Az ezer lakosra vetített járművek száma Rudolfsheim-Fünfhaus (280), Margareten (281) és Brigittenau (287) kerületekben volt a legalacsonyabb. A legtöbb autó lakosságarányosan Liesingben volt. A VCÖ egyébként a belvárosi adatokat nem vette bele az elemzésbe, mert a közintézmények és vállakozások autóinak száma torzította volna az eredményt. A járművek számának csökkenése sok kerületben már a vírus megjelenése előtt is megfigyelhető volt.
Az autómegosztók, a jó tömegközlekedés és a modern kerékpáros infrastruktúra mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a fővárosiak közül egyre kevesebben vágynak saját autóra. A VCÖ adatai szerint a tavaly a bécsiek 46 százaléka gyalogolt vagy kerékpározott a mindennapokban és csupán 27 százalékuk ült autóba. Ez persze itt sem volt mindig így. A VCÖ szakértője, Michael Schwendinger szerint a sok autó régen a jólét szimbóluma volt, ma inkább a nem kielégítő közösségi közlekedést és a közelben lévő szolgáltatások hiányát jelképezi. Schwedinger szerint az, hogy a bécsiek saját autó nélkül is mobilak, nagyon pozitív. A járművek nagyon sok helyet foglalnak,; az ilyen területeket inkább árnyat adó fák és hűsítő zöldfelületek kialakítására kellene használni. A közösségi közlekedési szolgáltatások és a kerékpárutak bővítése – különös tekintettel az elővárosokra – tovább növelheti az autótól való függetlenséget a jövőben.
Az autómegosztók kínálatának szélesítése is szükséges, hiszen a vidéki utazás családlátogatás, munka, vagy egyéb okból sokszor még mindig autóval a legpraktikusabb.