Tilos reklámozni a C-peptid termékeket

A Max-Immun Kft. a Vargapeptide termék népszerűsítése közben azt állította, hogy a proinzulin C-peptidet tartalmazó kozmetikai bőrápoló szpré számos betegség, így például rák-, cukor- és koronavírus-betegség gyógyítására is alkalmas.

A Gazdasági Versenyhivatal ezért májusban versenyfelügyeleti eljárást indított a vállalkozással szemben. A hivatal most – a további fogyasztói károk megelőzésére – vizsgálatának lezárásáig eltiltotta a céget a termékek reklámozásától.

A versenyhivatal május végén indított versenyfelügyeleti eljárást a gyógyhatást ígérő C-peptidet tartalmazó kozmetikai termékek reklámjai miatt, mivel vélhetően megalapozatlanok a termékek gyógyhatását ígérő állítások. A reklámok ugyanis azt sugallják, hogy a C-peptid alkalmas számos betegség és rendellenesség, rákbetegségek, az autizmus, a cukorbetegség, valamint a COVID-19 gyógyítására. A hirdetések a többi között azt ígérik, hogy a termék „kitűnő a súlyos kimenetelű koronavírus kezelésére” és „az első külföldi koronavírussal fertőződött beteg, német nyelvű területen 30 óra alatt tünetmentes lett a proinzulin C-peptid alkalmazásával.”

A gyógyhatású készítményeket kereső vásárlók a fogyasztók fokozottan sérülékeny csoportjai, akik a gyógyulás reményében lényegesen érzékenyebben reagálnak a „csodát” ígérő reklámokra. Mivel az ilyen fogyasztók döntéseiben a várt gyógyító hatás minden egyéb tényezőt megelőz, így akár anyagi erejüket meghaladó kiadásokra is hajlandóak.

Mivel a COVID-19 vírusos megbetegedés világszerte továbbra is folyamatosan terjed, és a jelenleg nem áll rendelkezésre ellene oltóanyag, a GVH – ideiglenes biztosítási intézkedésként – halaszthatatlanul szükségesnek ítélte meg a vélhetően megtévesztő kereskedelmi gyakorlat megtiltását.

A hatóság döntése szerint a Max-Immun Rák- és Immunkutató Kft.-nek a Vargapeptide termékcsaládba tartozó vagy bármely más név alatt ún. proinzulin C-peptidet tartalmazó termékek valamennyi elérhető reklámját el kell távolítania.

Arra az esetre, ha a cég nem tenne eleget az ideiglenes biztosítási intézkedésnek, a versenyhivatal rendelkezett arról, hogy a reklám közzétevői (Médiaworks, Facebook, Youtube, vimeo.com), valamint a Max-Immun honlapjait üzemeltető tárhelyszolgáltató cég is köteles legyen eltávolítani a reklámokat.

Az ügy hivatali nyilvántartási száma: VJ/22/2020.