Tiltott idők képei

„Minden megváltozott az életemben. Át kell értékeljek mindent. Próbálom megérteni azt, ami körülöttem és bennem történik. Ehhez meg kellett állnom, hogy a lelkem utolérjen. Ahogy a teherhordó serpák tanítják… 

Mintha mindenki lelépett volna a városból az utolsó pillanatban és elfelejtette volna eloltani a villanyt. Mintha mindenki feladta volna és életüket mentve váratlanul elutazott, hátrahagyva mindent, amit valaha teremtett. 

Rájöttünk, hogy visszavonhatatlanul elcsesztük ezt az életet, ezt a bolygót? Tényleg nem lehet rajta változtatni? Visszavonhatatlanul? 

Emlékeim visznek befejezett és csonka kapcsolataim, elmúlt és eltört szerelmeim, utazásaim, lakásaim helyszíneire. Ebben az üres szépségben a szeretet fájni is tud, az együttérzés meg tovább ösztönöz. 

Az Erzsébet hídnál.

Minden csak egyszer, ez pedig itt és most történik. A képek meg azért, hogy legyen erről emlékünk. A város majd újra benépesül és minden más lesz. 

Ideje változni és változtatni. Végül is mindenkin múlik mi lesz velünk.” (Kalmár János)

A kijárási tilalom alatti, éjszakai Budapestet ábrázoló fotókhoz Abody Rita, Bojár Iván András, Borsos Mihály, Dóra Attila, Dragomán György, Háy János, Keleti Éva, Kepes András, Marnó János, Novák Péter, Presser Gábor, Sándor György, Tomaji Attila, Tóth Krisztina és Závada Pál írt rövid kísérőszövegeket.

Az Árpád híd ködben.

Kalmár János Munkácsy-díjas magyar szobrász- és éremművész. 1952-ben született Budapesten. 1973–78 között a Varsói Képzőművészeti Akadémián, később a budapesti Képzőművészeti Akadémián végezte tanulmányait, majd Párizsban folytatott tanulmányokat 1983-ban, 1984-ben Londonban, 1989-ben Svájcban és 1990-ben Indiában. a budapesti Magyar Képzőművészeti Egyetemen a DLA liberális művészetek doktora. Évtizede részben Párizsban él és dolgozik, ahol 2013 óta a Galerie Martel-Greiner képviseli.

Elvont, filozofikus hangvételű alkotásai az apró érmektől a nagyméretű monumentális szobrokig egyaránt érzékeny megfogalmazásúak. Munkáiban nagy hangsúlyt helyez a plasztikák felületén megjelenő színhatásra, melyet a fém oxidálásával, más anyagok – fa, kő – alkalmazása esetén utólagos festéssel, aranyozással ér el. Kalmár János szobrászművész és fotós albumát a Kossuth Kiadó gondozta és jelentette meg.