Törvénytelenek a Facebook adatvédelmi beállításai

Túlzottan elrejti a legnépszerűbb közösségi oldal az adatvédelmi beállításokat, ez pedig nem minősül megalapozott beleegyezésnek. Egy német fogyasztóvédelmi csoport megnyerte perét a Facebook ellen, így az óriásnak változtatnia kell. Rövidesen minden használónak központilag kezelhető adatvédelmi oldala lesz.

Egy berlini bíróság nemrégiben ismertetett döntése értelmében a legnagyobb közösségi oldal, a Facebook úgy gyűjti és használja fel tagjai adatait, hogy nem ad elegendő információt az informált döntéshez. A bíróság amiatt ítélt közösségi oldal ellenében, mert például az adatvédelemmel kapcsolatos információkat, beállításokat egy aloldalba rejti el, amelyet az átlagos használó igen nehezen talál meg. (Tegye fel a kezét olvasóink közül az, aki kapásból tudja, hol található mindez!)

A közösségi oldal alapból olyan beállításokat kényszerít a használóra, ami árthat neki. A német fogyasztói csoportok szövetsége által kezdeményezett perben a bíró azt nehezményezte például, hogy a mobiltelefon esetében a helymeghatározó szolgáltatások eleve be vannak kapcsolva, így a Messengert használók helyzete ismertté válhat. A keresőmotorok ugyancsak megkapják a használók tevékenységére, profiljára mutató linket, így könnyen megtalálható az adott személy.

A bíróság a közösségi oldal valósnév-használatát kikényszerítő előírását is törvénysértőnek találta.A kezdetekben a Facebook csak valós nevet engedett megadni regisztrációkor, ezt a szabályt 2015-ben felülvizsgálta, azóta bizonyos megszorításokkal engedi a kitalált nevek használatát is. Ám ez a név nem tartalmazhat káromkodást, speciális karaktereket, szavakat, mondatrészeket, semmilyen sértőt vagy szókimondót. A bíróság szerint ezek a szabályok jelenlegi formájukban azért rosszak, mert nem engedélyezik a névtelenséget.

A Facebook nemcsak a német bírósági ítélet miatt (melyet a jelek szerint megtámadnak, nem fogadnak el), hanem a májusban életbe lévő európai adattörvények hatására, úgy tűnik föl, átgondolja adatvédelmi elképzeléseit. Sheryl Sandberg ügyvezető igazgató szerint alapveten átalakítják a közösségi oldal adatvédelmi beállításait. Például az egész világra kiterjedő adatvédelmi központot hoznak létre, a használók beállításait egységesen, egy könnyen elérhető helyre pakolják. Továbbá az év végéig 20 ezer embert vesznek fel, akik az lesz a dolga, hogy megszabadítsa a hírfolyamot az álhírektől. Vagyis hamarosan nagyot változik a Facebook.