Belátható időn belül bezárul az M0-ás körgyűrű: a tervek szerint 2022-re megépülhet a Megyeri-híd budai hídfőjétől az M1-es autópályáig tartó pályaszakasz is. (Kép: accessplan.tmit.bme.hu)
Miként hat az érintett települések ingatlanáraira a beruházás? Ma még óriási eltérések vannak a négyzetméter-árakban: Telkiben 430 ezer forintos, a tőle alig 7 km-re fekvő Perbálon 160 ezres négyzetméter áron kapható ház.
A budai körzet kedvelt és felkapott, javarészt zöldövezeti, családi házas lakónegyedeit közvetlenül érinti a hír, hogy a Nemzeti Infrastruktúra-kezelő Fejlesztő Zrt. előkészíti az M0-ás autóút nyugati szektorának megépítését. A fővárost tehermentesítő elkerülő út eddig hiányzó, 20 kilométeres, 2×2 sávos gyorsforgalmi szakasza a nyomvonaltól függően 5–10 kilométeren alagútban fog vezetni. A hírek szerint a nyomvonal kiválasztása után még az idén kijelölhetik a kivitelezőt, és a beruházás 2022-re befejeződhet. Éppen ezért ha valaki az M0-s újonnan épülő szakasza környéken tervezi ház vásárlását vagy áll építkezés előtt, célszerű, ha a szokásosnál is alaposabban tájékozódik az útépítési tervekről.
Az új közlekedési lehetőség kialakítása nyilvánvalóan látványos hatással lesz majd a Pilisi-hegység és a Zsámbéki-medence településeire, miután jó részük csak nehézkesen volt megközelíthető, mint például Csobánka vagy Nagykovácsi, melyek értékét szépségükön kívül éppen a védettségük, elzártságuk adja.
Az M0-ás új szakasza különbözőképpen érinti a környék ingatlanait. Eddig távolinak számító települések jutnak be a főváros közvetlen vonzáskörzetébe, emiatt várhatóan lassú növekedésnek indulnak az ingatlanárak. Ilyen lehet a gyönyörű tájakon fekvő Pilisjászfalu-Perbál-Tinnye-Tök-tengely, és még számos, már eddig is kedvelt pilisi település is. Perbálon, Tinnyén és Tökön 2016-ban 150–170 ezer forintos négyzetméteráron lehetett házat venni, de a jóval ismertebb Zsámbékon sem sokkal drágábban.
A jobban megközelíthető Pilisjászfalun viszont már 220 ezer forint volt ugyanez az ár, csak úgy, mint Pátyon, ahol 274 ezer. (Telki, a maga luxus lakóparkjával kiugróan magas, bőven 400 ezer forint feletti négyzetméterárat produkált 2016-ban.)
Kedvező hatás várható azokon a településeken, amelyeket az M0-ásnak köszönhetően lehet majd megközelíteni, ugyanakkor az autóúttal járó zaj- és környezetterhelés elkerüli majd őket; vagy éppen a most áthaladó járműáradattól szabadulnak meg végre. Ezeken a tájakon az ingatlanárak dinamikus emelkedésével lehet számolni. Tipikus példája ennek Budakeszi, ahol az OTP Értéktérképe szerint a négyzetméterárak a 2016-i 295 ezer forintról idénre 315 ezerre szöktek fel, a tendencia vélhetőleg nem is fog alábbhagyni. Ürömön is már jócskán meghaladják a tavalyi négyzetméter-átlagárakat, átlépve a négyszázezres határt.
Természetesen lesznek olyan településrészek, tájak is, amelyek nem minden tekintetben járnak jól. Az M0-ásra felvezető alsóbbrendű utakon megnövekedhet a forgalom. A leendő autóút nyomvonala mentén, vagy az arra rálátó telkeken minden védőintézkedés ellenére növekedhet a zajterhelés. Az alagutak nyilván kedvező megoldást kínálnak ebből a szempontból, de azoknak is vannak kiszolgáló létesítményei, például szellőzőkürtői. Elhelyezkedésük mindenképpen hatással lehet az ingatlanok árára, és korántsem mindig kedvezően.
Az autóút nyomvonalán nyilván szükség lesz telkek, ingatlanok kisajátítására is – erre azonban csak azok spekuláljanak, akiknek első kézből származó, biztos információik vannak, vagy éppen nagyon kedvelik a kockázatot.