Újra felelőtlen döntés a Római-partról: 55 ezer ember biztonsága a tét

Gyarapodnak a budai Római-partra tervezett mobilgát ellenzői a budapesti polgármesterek körében ezt mutatja, hogy a Fővárosi Közgyűlés mai ülésén megszavazta a parti nyomvonaltól eltérő nyomvonal vizsgálatát. A Greenpeace Magyarország azt várja Budapest megválasztott döntéshozóitól, hogy állítsák le a parti mobilgát engedélyeztetési folyamatát, és találják meg azt a megoldást a Római-part árvízvédelmére, mely egyszerre képes megvédeni a lakosságot és megőrizni a partszakasz természeti értékeit. 

A Fővárosi Közgyűlés mai ülésén elutasította a Lányi András szerkesztésében megjelent szakértői javaslatcsomagot, [1], mely a Nánási út–Királyok útja nyomvonalon oldaná meg a Római-part árvízvédelmet. Annak ellenére, hogy a parti mobilgát terveivel a budapestiek minősített többsége nem ért egyet, [2]  és a budapestiek több utcai demonstráción is kiálltak már azért, hogy természetrombolás nélkül akarnak árvízvédelmet. [3] [4] A mobilgát tervét szakmai körökből is egyre több támadás éri. A vízügyi szakma hat, nemzetközileg is elismert vízmérnöke adott ki a napokban egy állásfoglalást a part menti mobilgát ellen. [5] A vízügyi szakértők kijelentették: veszélyesnek tartják a parti nyomvonal jelenlegi terveit, és olyan árvízvédelmi megoldást javasolnak, amely nemcsak megóvná a Római-part jelenlegi hangulatát, de valódi biztonságot is nyújtana a Csillaghegyi-öblözetben élő 55 ezer embernek.

A közgyűlésen a főpolgármester nem tette lehetővé, hogy a Fővárosi Közgyűlés tagjai szavazhassanak a Római-part jövőjéről szóló népszavazás lehetőségének kivizsgálásáról, annak ellenére, hogy Tarlós ígéretet tett: “fel fogja vetni” a népszavazás kérdését. [6] 

A Greenpeace Magyarország azt várja a III. kerületi önkormányzattól, hogy ne adja meg a tulajdonosi hozzájárulását a parti nyomvonalhoz, a főváros pedig amellett, hogy a mai közgyűlési döntés értelmében megvizsgálja a telekhatároknál húzodó nyomvonalat, állítsa le a parti nyomvonal jelenleg folyó engedélyezési eljárását. 

“Olyan megoldásra van szükség a Római-parton, mely a legkisebb környezeti károkat okozva képes megvédeni a lakosságot, például a jelenlegi, Nánási út–Királyok útja nyomvonalon húzodó gát megerősítével. Ezt követeljük most vasárnap 15 órától a Római-parton tartott demonstráción is. [7] Ötvenötezer ember biztonságáról és Budapest egyik utolsó természetközeli Duna-partjáról van szó – nem lehet a budapestiek akaratával és a független vízügyi szakma véleményével szembe menve dönteni egy ilyen horderejű kérdésben” – nyilatkozta Gadó György Pál, a Greenpeace Magyarország zöldterület-kampányfelelőse. 

[1] Javaslat a Csillaghegyi-öblözet árvízvédelmére és a Római-part komplex rendezésére, szerkesztette: Lányi András www.lanyiromaipart.info

[2] A fővárosi zöldterületekkel kapcsolatos 2017. augusztusi telefonos közvélemény-kutatás, melyet a Závecz Research Közvélemény-kutató Intézet végzett a Greenpeace Magyarország megbízásából 2017. augusztus 18–22. között, a budapesti lakosságra reprezentatív 500 fős mintán. https://www.flickr.com/photos/greenpeacehu/sets/72157685870855844

[3] A budapestiek természetrombolás nélkül akarnak árvízvédelmet a Római-parton http://www.greenpeace.org/hungary/hu/sajtokozpont/A-budapestiek-termeszetrombolas-nelkul-akarnak-arvizvedelmet-a-Romai-parton/

[4] Olyan gát kell, amely a lakosságot és a Római-part ártéri erdejét egyaránt megvédi
http://www.greenpeace.org/hungary/hu/sajtokozpont/Olyan-gat-kell-amely-a-lakossagot-es-a-Romai-part-arteri-erdejet-egyarant-megvedi/

[5] Újabb vízimérnökök a Római mobilgát ellen
http://index.hu/belfold/budapest/2017/09/26/ujabb_vizimernokok_a_romai_mobilgat_ellen/

[6] Tarlós népszavazást kezdeményez a római-parti gátról
http://index.hu/belfold/2017/09/11/tarlos_nepszavazast_kezdemenyez_a_romai-parti_gatrol/
 
[7] Megvédjük a Rómait! 2017.10.01. vasárnap 15.00
https://www.facebook.com/events/134386477175242