Világpremier: szolgálatba állhat a Bosch–Mercedes parkolóinas

Az automatizált parkolóinas a világ első olyan nagymértékben automatizált, vezető nélküli parkolási funkciója, amelyik Németországban hivatalos engedélyt kapott kereskedelmi használatra. A nagymértékben automatizált és vezető nélküli parkolási rendszer teljesen önállóan gyűjti be és szolgáltatja vissza a járművet. (A nyitó képhez: csak be kell hajtani a parkolóházba, kiszállni, és a járművet egy okostelefonos alkalmazással egyetlen érintéssel a parkolóhelyre küldeni – az automatizált parkolási szolgáltatás sofőr nélkül működik. Miközben a járművezető elhagyja a parkolóházat – hogy az éppen megtakarított időt mással töltse – a jármű magától a kijelölt helyre hajt és leparkol. Kép: Mercedes-Benz Group AG.) 

A funkció hamarosan elérhető az S-osztály és az EQS-típusok Intelligent Park Pilot-rendszerrel felszerelt változatainál, elsőként Németországban, a stuttgarti repülőtér P6 parkolóházában. Az APCOA stuttgarti repülőtéren található P6 parkolóháza lesz az első a világon, ahol a vezető nélküli parkolási rendszer kereskedelmi célú használata lehetővé válik. A járművezetők az APCOA FLOW digitális mobilitási platformot használhatják a foglaláshoz, az érintésmentes be- és kilépéshez, valamint a készpénzmentes fizetéshez.

A Bosch és a Mercedes-Benz fontos mérföldkőhöz érkezett az automatizált vezetés felé vezető úton: a német Szövetségi Közlekedési Hivatal (Kraftfahrt-Bundesamt, KBA) jóváhagyta, hogy a két cég a teljesen automatizált parkolási rendszerét a stuttgarti repülőtéren, az APCOA által üzemeltetett P6 parkolóházban használhassa. Ezzel ez a világ első, SAE 4. szintű, teljesen automatizált, vezető nélküli parkolási funkciója, amit hivatalosan is engedélyeztek kereskedelmi használatra. Az automatizált vezetés technikai fejlődése kulcsszerepet játszik a jövő mobilitásában. Azzal, hogy a jármű és az infrastruktúra átveszi a vezetés és a manőverezés feladatait az embertől, értékes időt takarít meg a járművezetőknek, akiknek nem kell parkolóhely-kereséssel és a szűk parkolóházakban való manőverezéssel foglalkozniuk.

A Drive Pilot Level 3 rendszer piaci bevezetését követően hamarosan egy 4. szintű rendszert – az Intelligent Park Pilot fejlesztést – is kínálja a gyártó a parkoláshoz, mindezt még ebben az idén. Ezzel is bizonyítja, hogy a technika megkönnyíti az életet, és értékes időt takarít meg.

Az automatizált parkolóinas-szolgáltatásnak nincs szüksége emberi vezetőre: csak be kell hajtani a parkolóházba, kiszállni, és a járművet egy okostelefonos alkalmazással egyetlen érintéssel a parkolóhelyre küldeni. Miután a járművezető elhagyta a parkolóházat – hogy az éppen megtakarított időt mással töltse – a jármű magától a kijelölt helyre hajt és leparkol. Később a jármű pontosan ugyanígy tér vissza a felvételi pontra. A folyamatot a Bosch többszintes parkolóházba telepített intelligens infrastruktúrája és a Mercedes-Benz járműtechnológiájának az együttműködése biztosítja.

A parkolóházban felszerelt Bosch-érzékelők figyelik a jármű pályáját, a környezetét, és szállítják a jármű irányításához szükséges információkat. A járműben lévő technika az infrastruktúrától kapott információkat vezetési manőverekké alakítja. Így a járművek önállóan képesek fel- és lehajtani a rámpákon, hogy a parkolóház emeletei között közlekedjenek. Ha az infrastruktúra érzékelői akadályt észlelnek, a jármű fékez és biztonságosan megáll. Csak akkor folytatja útját, ha az útvonal szabaddá vált.

A Bosch és a Mercedes-Benz a világ első különleges engedélyét 2019-ben kapta meg arra, hogy a stuttgarti Mercedes-Benz Múzeum parkolóház emberi felügyelet nélkül, fejlesztői tesztjárművek segítségével automatizált parkolóinas szolgálatatást működtessen. A most kiadott engedély ezen túlmutat, és lehetővé teszi a magántulajdonban lévő járművekkel a parkolóinas immár üzemszerű használatát.