Rengeteg futárt kellett felvenni és ellátni az elektronikus fizetést lebonyolító eszközökkel a covid-19 időszakában. Százával létesültek csomagautomaták, föllendült az elektronikus és a bankkártyás fizetés. Belendült az FMCG-ágazat és megjelentek a „dark store”-ok. (A nyitó kép forrása: alltomehandel.com)
Mindenekelőtt három magyarázat; FMCG: Fast Moving Consumer Goods, a gyorsan forgó fogyasztási cikkek összefoglaló elnevezése. Dark store: sötét bolt, sötét szupermarket vagy dotcom-központ kifejezés olyan kiskereskedelmi egységet vagy elosztó központot jelent, amelyik kizárólag online vásárlásra létezik. A Liferay nyílt forráskódú szoftvereket fejlesztő cég, emellett ingyenes dokumentációt és fizetős professzionális szolgáltatásokat nyújt a szoftverei számára. Főleg a vállalatiportál-technológiára összpontosít. A nemzetközi cég budapesti irodája 2010-ben nyílt meg.
A Liferay Hungary különféle iparágak meghatározó szereplőit szólaltatja meg a Digital Talks videó-beszélgetés sorozatában, ahol különféle digitalizációs iparági irányokat, kihívásokat, újdonságokat és megoldásokat mutat be.– Balog Zsolt, a Liferay közép- és kelet-európai vezetője tudósítónknak elmondta: „Átfogó sorozatunk elkészítésének célja, hogy különféle best-practice-eket – azaz: jó/legjobb, bevált gyakorlatokat, olyan működési módokat, modelleket, megoldásokat, amik főbb részleteikben megismerhető, megtanulható, máshol is alkalmazható – osszunk meg, és e tudásmegosztással értéket teremtsünk a covid-19 miatt megrendült piaci környezetben”.

A Digital Talks legújabb adásában az elektronikus kereskedelem pandémia alatti és az ezt követő digitalizációs kihívásait ismerhetők meg. Az elektronikus kereskedelemmel foglalkozó cégeket tömörítő, 2005-ben alakult Ecommerce Hungary Egyesület egyik alapítójával és mai elnökével, Bőgel Györggyel Balogh Zsolt, a Liferay közép- és kelet-európai régiójának vezetője beszélgetett.
Az e-kereskedelem fogalmával az úttörőnek számító amazon.com 1995-i alapításakor találkozhattunk először. Demokratizálódott az internet, megjelent a könnyen használható Netscape Navigator webböngésző, és ezt követően kerültek képbe az e-kereskedők is. Nagy fellendülés volt tapasztalható az iparág porondján a dot.com időszakban, vagyis az ezredfordulón, amit végül csalódás és kiábrándulás követett, mert a megnőtt igények miatt sok szolgáltató nem tudta a rendeléseket teljesíteni.
A pandémia sok iparágat megrázott, az e-kereskedelmi ágazat viszont óriási növekedést tudott felmutatni szerte a világban. Miután a boltok bezártak és az emberek kényszerből otthon maradtak, rászorultak arra, hogy az elektronikus kereskedelmen keresztül próbáljanak meg árucikkeket elérni, bevásárlásokat intézni. A technológia iránt kevésbé érdeklődő magyar vásárlók és az idősebb korosztály is belépetek a piacra, s aki kipróbálta, azt tapasztalta, hogy ez egy jól működő és megbízható rendszer. Két éve 40 százalékosnál nagyobb arányú növekedés volt tapasztalható; tavaly már mintegy 70 millió megrendelést regisztráltak a kereskedők.
A járvány időszakában óriási árumennyiség mozgott, ezért rengeteg futárt kellett felvenni, illetve megnövekedett a csomagpontos küldési kiszolgálás iránti igény is. Az utóbbi időben százával telepítettek csomagautomatákat. A lakosság kezdett “eltávolodni” a készpénztől, ennek következtében föllendült az elektronikus, illetve a bankkártyás fizetés. Fel kellett készülni arra is, hogy a futároknál legyen elektronikus fizetést lebonyolító eszköz.
Egyes ágazatok forgalma látványosan megnőtt (pl. a gyorsan forgó fogyasztási cikkeké). Bár az élelmiszerek és a mindennapos háztartási termékek online vásárlása elég lassan indult be, a járvány idején a legnagyobb növekedés már itt tapasztalták a szakértők. Megjelentek a “dark store”-ok, azaz olyan lerakatok, logisztikai csomópontok, ahol egyes esetekben akár vásárolni is lehet, de a legfontosabb feladatuk a gyors kiszolgáláshoz szükséges készletezési és szállítási bázis.
“Az európai piac nagyon szabdalt, aki terjeszkedni akar, hamar beleütközik az országhatárba. A magyar szereplőknél a külföldi terjeszkedés még gyenge pontnak számít. De ha találnak piaci réseket, erősségeket – például a mezőgazdaság, az élelmiszeripar, a szoftvertermékek vagy a logikai játékok területén –, akkor érdemes nemzetközi cégben gondolkodniuk” – mondja Bőgel György. Hozzáteszi: a szabályozási környezet nem gátolja a külföldi terjeszkedést, a lehetőség adott, de a kihasználásához versenyképes termékekre, korszerű folyamatokra, tőkeerőre és persze növekedési ambíciókra van szükség.

Az e-kereskedelem jövője ígéretesnek tűnik: Magyarországon a pandémia kezdetén sok ember még ódzkodott az online vásárlástól, ám a megnyugtató tapasztalatok hatására hamar megszerették. A hagyományos és az online boltok világa mára egyre nehezebben megkülönböztethető: miközben a kereskedelem egyre inkább elektronizálódik, a hagyományos boltok és áruházak is megmaradnak, kiegészülve gyakran webshopokkal. “Azok a boltok lesznek a verseny győztesei, amelyek képesek különlegessé válni, s olyan élményeket, minőséget, szolgáltatást adni a vásárlóknak, amilyeneket máshol nem kaphatnak meg” – vélekedik Bőgel György.