A Theaterkunst Budapesten: jelmezek millióiból válogathatnak a filmesek

Németország legnagyobb jelmezkölcsönző cége, a Theaterkunst megnyitotta magyarországi fiókját. A budapesti, Paulay Ede utcai üzletben – akárcsak a cég berlini központjában – mostantól több mint tízmillió ruhából, cipőből, kiegészítőből választhatnak a hazai díszlet- és jelmeztervezők. (A nyitó képen: jelenet „A kék angyal” című filmből; az előtérben: Marlene Dietrich.)

A Theaterkunst Németország legnagyobb kosztümös cége tízmilliónál jelmezből, cipőből és kiegészítőből álló gyűjteményével bármilyen korszakhoz, stílushoz, divathoz kapcsolódó igényt ki tud elégíteni. A készletet vásárlások, saját gyártás és felújítások útján folyamatosan bővítik. A berlini központban, valamint a Kölnben, Varsóban és most már Budapesten is 25 ember dolgozik; a cég évente 900 produkciót szolgál ki. A tapasztalt, lelkes és szenvedélyes szakemberekből álló csapat felbecsülhetetlen tudást és tapasztalatot egyesít. A vállalat a tanácsadástól a bérbeadáson át a gyártásig a kosztümökkel kapcsolatos szolgáltatások széles skáláját kínálja ügyfeleinek. A tervezőket a válogatásban és a kívánt látvány kialakításában úgy segítik, hogy igazodjanak a produkciók költségvetéséhez, időt és pénzt takaríthassanak meg, közben pedig megőrizzék a korhű és minőségi megjelenést akár eredeti, akár utángyártott darabok felhasználásával.

Mindehhez megbízható forrásként négyezer kötetes könyvtár szolgál, teli jelmeztörténettel, tervezéssel, alapanyagokkal foglalkozó kiadványokkal.

A Theaterkunst a magyar filmipari föllendülést látván döntött: elérkezett az idő, hogy helyi kosztümházat nyisson a még közvetlenebb kiszolgálás céljából.

A magyar szakemberek online megtalálhatják a keresett darabokat, miközben arra is lehetőségük van, hogy Németországba utazzanak jelmezkeresésre.

A Theaterkunst 1907-ben nyitotta első kosztümházát a berlini Oranienburger Straßen, a német főváros nagy színházai színdarabokhoz, operákhoz, kabarékhoz kölcsönöztek onnan öltözékeket. A múlt század 20-as, 30-as éveiben, a filmgyártás hőskorában a Theaterkunst a nemzetközi piacon is megjelent: az 1930-ban bemutatott A kék angyal című német filmben Marlene Dietrich viselte ruháit, a Ben Hur (1959) című monumentális alkotás főszereplői pedig Amerikából hajóztak Európába páncél- és köpenypróbára. A cég New Yorkban, Amszterdamban, Londonban, Koppenhágában és Stockholmban is jelen van.

A második világháború alatt a Theaterkunst gyűjteménye súlyosan megrongálódott, rengeteg ruha ment tönkre, és csak a háború után sikerült újra összeállítani a készletet. A társaság ezután két részre szakadt, Nyugat- illetve Kelet-Berlinben működött tovább. 1952-ben az új német filmfellegvárban, Münchenben hoztak létre lerakatot. Egy évvel később a kelet-berlini VEB Theaterkunst bezárt. A következő évtizedekben a gyűjtemény folyamatosan bővült, és olyan produkciókat szolgált ki, mint például A híd (The Bridge – 1959), A tengeralattjáró (Das Boot – 1981), a Berlin, Alexanderplatz című német televíziós sorozat (1980).

Egy parányi jelmezválaszték…

A 90-es években a cég egyebek mellett a Meryl Streep, Jeremy Irons, Glenn Close, Winona Ryder és Antonio Banderas főszereplésével forgatott A kísértetház (The House of the Spirits – 1993) vagy a Ryan közlegény megmentése (Saving Private Ryan – 1998) című Oscar-díjas mozi forgatásához biztosított jelmezeket. Az immár 21. században a Theaterkunst kellékeit, öltözékeit használták például Quentin Tarantino Becstelen brigantik filmjében; ettől a cégtől rendeltek jelmezeket Grand Budapest Hotelhez (2014), illetve a nemrég hatalmas sikert aratott Vezércsel című sorozathoz is.

A cég századik születésnapja alkalmából 2007-ben egy kiállítás is nyílt a Deutsche Kinemathek-Museum für Film und Fernsehen-ben, ahol eredeti jelmezeket, fotókat, terveket, rajzokat is bemutattak.