A WizzAir 250 millió forinttal kártalanítja az utasokat

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) elfogadta a Wizz Air Hungary Zrt. (Wizz Air) kötelezettségvállalását, amelynek teljesítésével a 2010 óta Wizz Flex szolgáltatást igénybe vevő fogyasztók összesen mintegy 250 millió forint kárpótlásban részesülnek. A cég emellett módosítja az érintett szolgáltatáshoz kapcsolódó tájékoztatási gyakorlatát, informatikai fejlesztéseket hajt végre a Wizz Flex teljes körű, egyszerű és fogyasztóbarát igénybevételéhez, valamint tájékoztató kampányt folytat utasainak jogairól.

A GVH-hoz érkezett számos fogyasztói panasz alapozta meg a légitársaság Wizz Flex repülőjegy-kiegészítő szolgáltatásának vizsgálatát. A szolgáltatást megvásárlóknak lehetőségük van repülőjegyük módosítására járatmódosítási díj nélkül, mindössze az esetleges vitel- és poggyászdíj-különbözet megfizetésével. A versenyfelügyeleti eljárás azonban olyan részletszabályokat tárt fel, amelyekről a fogyasztók feltehetően nem kapnak megfelelő tájékoztatást, ám a gyakorlatban látványosan csökkenthetik az ingyenes járatmódosítások számát. Így például

# oda-visszaútra szóló repülőjegy foglalásakor az odaút megkezdése után a visszaút útvonala már nem módosítható, illetve utóbbiak ezt megelőzően is csak együtt változtathatók;

# több utas egyidejűleg vásárolt repülőjegyének módosítása nem lehetséges a Wizz Flex szolgáltatással interneten keresztül, és valamennyi utas jegye kizárólag egyszerre változtatható;

# járatmódosítás esetén a fogyasztó számára felajánlott ár megegyezik a már megfizetett viteldíjjal, még akkor is, ha ugyanarra az időpontra, ugyanarra a járatra a módosítás keretein kívül vásárolható repülőjegy olcsóbb. Így a Wizz Flexen belüli átfoglalásnál a fogyasztó nem érvényesítheti a számára kedvező jegyárkülönbözetet;

# 2016 januárja és szeptembere közötti járatmódosítások esetén az igénybe vevőknek nem csak a viteldíjak, hanem a dinamikusan változó poggyászdíjak különbözetét is meg kellett fizetniük.

A Wizz Air az eljárásban kötelezettségvállalást ajánlott, a tartalmáról egyeztetett a versenyhivatallal. A légitársaság vállalta: a Wizz Flex szolgáltatást 2010 óta igénybe vevő valamennyi fogyasztónak átalány-kompenzációt ír jóvá. A Wizz Air emellett vállalta, hogy díjkülönbözetet ír jóvá azon fogyasztóknak, akiknek az új járatra szóló viteldíjuk alacsonyabb lett volna, mint az eredeti repülőjegyük ára, viszont ezt mostanáig a légitársaság nem fizette vissza.

A kártérítésben részesülők száma 120–220 ezer közé tehető, az átlagos összeg pedig 8,3 euró lesz utasonként. A kompenzációt a cég a fogyasztók Wizz-fiókjában írja jóvá, és öt évig van lehetőségük arra, hogy felhasználják vagy bankszámlaszámuk elküldésével kérjék a készpénzre váltását. Az öt év elteltével a fel nem használt összeget a Wizz Air az SOS Gyermekfalu Alapítványnak utalja át.

A Wizz Air vállalta, hogy módosít a Wizz Flex szolgáltatáshoz kapcsolódó tájékoztatási gyakorlatán is, egyértelművé téve a tartalmát. Emellett informatikai fejlesztésekkel segíti a szolgáltatás teljes körű, fogyasztóbarát igénybevételét, és oktatási kampányt is folytat a légi utasok fogyasztói jogairól.

A GVH a döntéshozatalnál lényeges körülményként tekintett arra, hogy a Wizz Air vállalásai közvetlenül hatnak a fogyasztói jólétre mind a kompenzációval, mind a szolgáltatás teljes körű igénybevételével, mind a tájékoztató kampánnyal. A kötelezettségvállalás teljesülését a GVH utóvizsgálat keretében ellenőrzi.

Az ügy hivatali nyilvántartási száma: VJ/17/2017.