Ez alkalommal Gárdonyi Béla (1938–2006) kollégám kezében volt a notesz és a golyóstoll, az enyémben a fényképezőgép. Ritka eseményre voltunk hivatalosak: Győrött forgatták 1966-ban az Utószezon című film néhány jelenetét Rónay György „Esti gyors” című művéből, Páger Antal főszereplésével. A film rendezője Fábri Zoltán volt. Egy mondat a Wikipediából: „A film arra keresi kíméletlen őszinteséggel a választ, hogy milyen felelősség terhel egy, az eseményekkel tehetetlenül sodródó, gyáva, megalkuvó értelmiségit egy család elhurcolásáért és lemészárlásáért a holokauszt idején”. Az akkori kor (az 1960-as évek közepe) legkiválóbb művészei vállaltak szerepet a filmben: Páger Antal mellett Rajz János, Kőmíves Sándor, Balázs Samu, Szendrő József, Apor Noémi, Básti Lajos, Zách János, Tolnay Klári, Temessy Hédi, Benkő Gyula, Siménfalvy Sándor, Tyll Attila, Kovács Károly… A győri forgatásról a megyei lap első oldalán jelent meg tudósítás 1966. augusztus 5-én. Íme:

Huszonkét évet fiatalodott Győrött a Széchenyi tér: minden üzletre régi cégtábla került. Del-Ka cipő, Izsák lakk kapható, tejet az Országos Magyar Tejszövetkezeti Központ boltjaiban vehetnek a vásárlók. Biztosítás az Adria Biztosítási Intézetben köthető. A múzeummal szemben két hét alatt szép barokk épület nőtt ki a földből: az Ezüst sas patika. Filmet forgatnak itt: Fábri Zoltán Utószezon című filmjét.
A Széchenyi téren 1944-et írnak, a Lenin úton húsz évvel többet. A film cselekménye ugyanis két időben játszódik. A Műcsarnok portálján Filmszínház felirat, a kirakatból Pedró kapitány vidám kalandjainak plakátja néz ránk. A járdán járókelők jönnek-mennek: statiszták. A segédrendező beállítja őket és elpróbálják a jelenetet a felvevőgép előtt.
– Senki nem néz a gépbe, és senki nem nézi a művész urat!
A művész úr Páger Antal, a film egyik főszereplője karosszékben pihen, amíg a statisztériát beállítják, aztán régimódi fekete ruhában, kalapban, karján esernyővel ő is beáll a járókelők közé. Szerepe szerint siet, nem is siet, inkább rohan a sétálók között – hátra, hátra néz, mintha menekülne valaki elöl. Négyszer próbálják el. Ötödszörre felveszik.
A jelenet azzal érvéget, hogy Páger Antal az utcasarkon megáll, hogy kifújja magát. A felvevőgép mellől ekkor kiáltás hangzik:
– Várjon… Beszélni akarunk magával!
Most a rendező kiáltott – nem tudjuk, a filmben ki mondja majd ezt. De Páger visszafordul és menekül, amerről jött. Útközben – hogy elrejtőzzék – eltűnik a mozi bejáratában.
De ez már újabb kép. Mindössze néhány másodperc, de ezt a felvételt is többszörös próba előzi meg.
Az újabb felvételhez már nincs idő. Csupán egyszer próbálják el – régi, nyitott Mercedes pöfög végig az Árpád úton – aztán esni kezd az eső. Mindenki a kapualjakba, eszpresszókba húzódik, a műszakiak ponyvával takarják le a berendezéseket.
Esőleső órák következnek. Két napra Sopronba is leköltözik a stáb, majd Győrött folytatják a felvételeket és előreláthatólag a jövő hét végén fejezik be. (Az Utószezon című film itt megtekinthető.)
„Az újságíró archívumából” rovatunkban megjelenő írások az Arcanum Adatbázis Kiadó Digitális Tudománytárának gyűjteményében őrzött cikkek felhasználásával készülnek. Köszönet illeti érte az Arcanum ADT-t.)