Belfast – az Oscar előszobájából a magyar mozikba

Nem biztos, hogy díjra váltja valamennyi jelölését a Belfast, de olyan film, amire érdemes rászánni másfél órát. A legújabb filmje rekord számú, hét Oscar-jelölésével Kenneth Branagh 61 évesen talán idén besöpörhet egy aranyszobrot. Ettől már nyolcszor volt karnyújtásnyira az író-rendező-színész, de talán most. Addig is: Belfast című filmje február 24-től nézhető meg a hazai mozik műsorán.

Az annak idején zajos sikerrel indított filmes pálya a Shakespeare-adaptációkkal évek óta lejtmenetbe kapcsolt, amolyan hollywoodi mozikkal, ám most egy merőben másféle, új Branagh lép elő. A Belfast igazi életrajzi film egy kilencéves kisfiú szemével láttatott családi történet a megrázóan véres 1969-i belfasti események háttere előtt. Kár felróni az alkotónak, hogy szentimentális, hogy nem megy bele az észak-ír probléma mélyrétegeibe, hiszen nem ez a cél.

Ellenben, amit felvállal az alkotó, azt professzionálisan hozza. Mer nevettetni, könnyeket csalni a publikum szemébe minezt úgy, hogy mérnöki pontossággal készíti filmjét. Színházi emberként jól megtanulta, hogyan ejtse rabul nézőit és szögezze őket a székekhez.

1969. augusztus 15-én utcai robbantással zökken ki Buddy (a zseniális Jude Hill) világa. Fekete-fehérben peregnek a történések, szólnak az észak-ír énekes, dalszerző, multi-instrumentalista, költő Van Morrison dalai, egy meleg családi közösség, az ismerős utcák, a csupa barátságos, egymást szerető, támogató, olykor ugrató szomszédok mikrokozmosza hullik szét.

(L to R) Judi Dench as „Granny”, Jude Hill as „Buddy” and Ciarán Hinds as „Pop” in director Kenneth Branagh’s BELFAST, a Focus Features release. Credit : Rob Youngson / Focus Features
Kenneth Branagh

A film Buddy családjának gyötrelmes döntését követi. Elmenni vagy maradni? A szeretett város, Belfast élhetetlenné válik. (Sir Kenneth Charles Branagh Emmy- és háromszoros Európai Filmdíjas, ír származású brit színész, filmrendező és forgatókönyvíró Branagh saját családja kilencéves korában költözött Belfastból Readingbe.) Az anya (a dublini születésű Caitríona Balfe ír színművész és modell) küzd a mindennapi élet kihívásaival. Az apa (James Dornan észak-ír színész, modell és zenész) Angliában dolgozik asztalosként, hétvégenként tér vissza, amikor csak tud, és küzd, hogy kifizesse adósságát – de életük egyébként a szeretet és a melegség csodája. Buddynak nemcsak különlegesen elbűvölő szülei és egy idősebb testvére, hanem imádnivaló nagyszülei is ott vannak számára.: papa (Ciarán Hinds ír színész) az agyafúrt segítő és nagyi (Dame Judith Olivia Dench Oscar-, Golden Globe- és BAFTA-díjas angol színésznő), akik tele vannak kedvességgel és poénokkal.

Buddynak persze valójában sokkal nagyobb gondjai is vannak, mint a fegyveres utcai harcok, például az, hogy belezúgott egy lányba az osztályában, és egy kisebb bolti lopás miatt bajba került. A szüleinek sem csupán az elkeseredett utcai viszályok okozzák a legnagyobb fejfájást; ott van még egy nyomasztó hiteltörlesztés, amit ki kell fizetni, és egyre több jel utal arra, hogy a nagyapa tüdeje kezdi felmondani a szolgálatot.

Buddy világát a filmek és a színház is formálják; a színházban megnézi a Karácsonyi ének című előadást, a moziban pedig az Egymillió évvel ezelőtt és a Csodakocsi című filmeket. A tévében a Délidő és az Aki megölte Liberty Valance-t című westernek futnak. Eközben ő a belfasti utcai harcokat epikus összecsapásokként értelmezi.

Patikamérlegen adagolt, briliáns párbeszédek, találó vágások, a kisfiú szemével láttatott képek teszik lenyűgözővé a Belfastot. Ebben a filmben minden mondat, minden kép, minden zene a helyén van. Akinek pedig túl szentimentális, annak, bizony, kérges a szíve, mi több, nem figyel eléggé a míves filmkészítés titokzatos világára, Sir Kenneth Branagh üdítően szép visszatérésére. „A Belfast a legszemélyesebb film, amit valaha is készítettem. Arról a helyről és azokról az emberekről szól, akiket szeretek” – mondta a rendező.

Hálás megközelítés gyerekszemmel láttatni a világot, annak egy darabját – regényekben, filmekben egyaránt. Vannak is feledhetetlen klasszikusok effélék. Mégis úgy tűnik föl, a Belfast van annyira más, új és egyedi, hogy méltán követelhet helyet magának a Louis Malle Viszontlátásra, gyerekek! (készült 1987-ben; ez Branagh egyik kedvenc filmje), vagy John Boorman (ugyancsak 1987-ben forgatott) Remény és dicsőség című háborús filmdrámája, illetve Alfonso Cuarón pár éve készült Roma című filmjének sorába. (A jobb oldali felvétel is Belfastban készült – éppen ötven esztendővel ezelőtt.)