Varsó jobban áll az EU-val csatározásban, mint Budapest

Először néhány mondat arról, hogy mi lesz Európa energiaellátásával, ha az oroszok megtámadják Ukrajnát, az Európai Unió pedig erre válaszul nem hajlandó tovább orosz gázt vásárolni az eddigi mértékben. A Reuters hírügynökség egyik beszámolója idézi Ursula von der Leyent, az Európai Bizottság elnökét, aki derűlátó a hiányt megszüntető beszerzés lehetőségeit illetően.

Oroszország jelenleg Európa földgázszükségletének mintegy 40 százalékát fedezi. Az európai gáztározók töltöttségi szintje pillanatnyilag 34 százalékos, és közeledik a tavasz, amikor rendre csökken a földgázigény. Az EU egyeztetetett az Egyesült Államokkal, Katarral, Egyiptommal, Azerbajdzsánnal, Nigériával és Dél-Koreával, pótlólagos energiahordozó-forrásokat keresve. Főként az LNG-, vagyis a cseppfolyósított földgáz nagyobb mértékű beszerzése jön számításba.

Japán már a múlt héten bejelentette, hogy Brüsszel és Washington kérésére néhány LNG-tartályhajót átirányított Európa felé. Ursula von der Leyen most úgy nyilatkozott, hogy modellszámításaik szerint Európa immár biztonságban tudhatja magát, ha kénytelen lesz visszafogni a Gazprom szolgáltatását.

Szintén a Reuters ismerteti a berlini székhelyű Polgári Szabadságjogok Európai Uniója elnevezésű civilszervezet jelentését a jogállamiság európai helyzetének alakulásáról a koronavírus-járvány alatt. Az áttekintés szerint súlyosan romlott a helyzet Magyar- és Lengyelországban: tovább szigorították az igazságszolgáltatás, a civil társadalom és a média ellenőrzését, alapvető emberi jogokat nyirbáltak meg, és megosztottságot szítottak, bűnbakká téve a migránsokat és más kisebbségi csoportokat. A hírügynökség megjegyzi, hogy euró-százezermilliók sorsa forog kockán az EU-n belüli jogállamisági viták miatt. Értesülése szerint abban az esetben, ha az Európai Bíróság ma a várakozásoknak megfelelően jogszerűnek ítéli az EU új fegyelmező eszközét, néhány hétbe telik, míg megkezdődhet a források megvonására irányuló folyamat. Ez azt jelenti, hogy nem lesz pénzvisszatartás az áprilisi 3-i magyarországi választások előtt – teszi hozzá a Reuters. Egy meg nem nevezett uniós tisztségviselő szerint erre a pontra legkorábban az év végére vagy 2023 elejére juthatnak el, ha egyáltalán eljutnak. Egy magas beosztású EU-diplomata úgy vélekedett, hogy a „pénzt demokráciáért” szankciós rendszert illetően körültekintően kell eljárni, hogy ne veszélyeztessék az EU klímapolitikai, illetve külpolitikai célkitűzéseit, ezért aztán sok-sok további alkudozás várható.

Ugyanerről a témáról a Politico című amerikai lap és portál európai kiadásában Mujtaba Rahman, az Eurázsia Csoport elemző intézet európai igazgatója írt terjedelmes cikket. Felhívja a figyelmet arra, hogy a szóban forgó mechanizmust jogállamisági eszközként szokták ugyan emlegetni, de ez a – hivatalos elnevezése szerint –feltételességi mechanizmus valójában a jogállamiság fogalmánál szűkebb területre vonatkozik, nevezetesen az EU adófizetőit védi a csalásoktól. Akkor lehet – hosszadalmas eljárás, az Európai Bizottság és az érintett tagállam közötti üzenetváltások sorozata nyomán – felfüggeszteni az EU-pénzek folyósítását, ha bizonyítható, hogy visszaéltek uniós költségvetési forrásokkal. 

A szerző úgy tudja, hogy brüsszeli vezető tisztségviselők az eszköz tényleges alkalmazására készülnek, de nem azonnal, és csak Magyarországgal szemben, tehát a lengyeleket ez nem fenyegeti. Mujtaba Rahman szerint viták dúlnak a brüsszeli Berlaymont palota 13. emeletén – ott, ahol a bizottsági elnök hivatala található – arról, hogy a mechanizmus alkalmazása miként befolyásolná a magyarországi választásokat.

Egyes vezetők szerint az eszközrendszer érvényesítésével tökéletes platformot biztosítanának Orbán Viktornak ahhoz, hogy ostorozza Brüsszelt, és mozgósítsa híveinek táborát, vagyis növelje választási győzelmi esélyeit. Mások arra helyezik a hangsúlyt, hogy a költségvetési főigazgatóság által eddig elvégzett munka világosan megmutatta: Magyarország már jócskán átlépte azt a küszöböt, amire a mechanizmus működésbe léptetéséhez szükség van. Míg Francia- és Németország az óvatosságot tartja elsődlegesnek, az Európai Parlament és az északi tagországok, valamint a nem kormányzati szervezetek, NGO-k azt vallják, hogy Magyarországgal szemben lépni kell.

Mások az EU politikai megfontolásai Lengyelországot illetően. Egyrészt a lengyelek bizonyítványa sokkal jobb az uniós pénzek felhasználását illetően. Másrészt Varsó kezére játszanak a geopolitikai összefüggések, nevezetesen az, hogy az orosz–ukrán konfliktus kezelésében Lengyelország szava sokat számít. És bár igaz ugyan, hogy súlyosak az aggályok a lengyel igazságügyi reformokkal kapcsolatban, vannak arra utaló jelek, hogy a lengyel kormányzati struktúra – legalábbis egy része – az EU-val előállt konfliktus megoldására törekszik. Ennek jegyében Andrzej Duda államfő a múlt héten Brüsszelben járt.

Ez a lengyel vezetésen belüli nézeteltéréseket tükrözte, hiszen Zbigniew Ziobro igazságügyi miniszter viszont élesen ellenzi az EU elvárásainak a teljesítését. Ebben a helyzetben indokolt, hogy a lengyelek legalább néhány hónapra levegőt vehessenek – olvasható a Politico cikkében.