Az Európai Bizottság ma javaslatot terjeszt elő, hogy jogszabályba foglalja azt az uniós politikai kötelezettségvállalást, amely szerint az EU 2050-ig klímasemlegessé válik, azaz nettó üvegházhatásúgáz-kibocsátását nullára csökkenti a bolygó és az emberek védelme szolgálatában. (A nyitó kép: a skóciai Skye-sziget; forrás: www.voucherwonderland.com)
Az
európai zöldmegállapodás központi elemeként a jogszabály valamennyi uniós
szakpolitika tekintetében meghatározza a 2050-re kitűzött célt és haladási
irányt, és kiszámíthatóságot szavatol a hatóságok, a vállalkozások és a
polgárok számára.
A bizottsági javaslat alapján az uniós intézmények és a tagállamok kötelesek
lesznek együttesen meghozni a cél megvalósításához szükséges intézkedéseket. A
jogszabály intézkedéseket fogalmaz meg az előrehaladás nyomon követése és a
szükséges kiigazítások végett: ezek már meglévő rendszerekre, így például a
tagállamok nemzeti energia- és klímaterveire vonatkozó irányítási folyamatra
épülnek, továbbá az Európai Környezetvédelmi Ügynökség rendszeres jelentéseire,
valamint az éghajlatváltozással és a hatásaival kapcsolatos legújabb tudományos
bizonyítékokra támaszkodnak. A haladást ötévente felül fogják vizsgálni,
összhangban a Párizsi Megállapodás alapján végzett globális értékeléssel.
A 2050-re kitűzött cél eléréséhez vezető út fontos lépéseként a Bizottság egy
folyamatban lévő hatásvizsgálat alapján új uniós célértékre vonatkozó
javaslatot fog előterjeszteni az üvegházhatásúgáz-kibocsátás 2030-ig
megvalósítandó csökkentésének mértékére. A jogszabály fel fogja hatalmazni a
Bizottságot arra, hogy ajánlásokat bocsásson ki azon tagállamok számára,
amelyeknek intézkedései nincsenek összhangban a klímasemlegességi céllal, a
tagállamok pedig kötelesek lesznek ezeket az ajánlásokat megfelelő módon
figyelembe venni, vagy az elmulasztása esetén döntésüket megindokolni. A tagállamoknak
az ellenállóképesség növelése és az éghajlatváltozás hatásainak való
kiszolgáltatottság csökkentése végett alkalmazkodási stratégiákat is ki kell dolgozniuk,
és végre is kell hajtaniuk őket.
Szintén ma a Bizottság nyilvános konzultációt kezd az új európai éghajlati
paktumról. A Bizottság figyelembe fogja venni a konzultáció eredményeit az idén
novemberi ENSZ éghajlat-változási konferenciát megelőzően létrehozandó
éghajlati paktum kialakítása közben. A széles körű kezdeményezés célja, hogy a
polgárok és az érdekelt felek hallathassák hangjukat, és szerepet kapjanak az
új éghajlat-politikai intézkedések kidolgozásában, az információk
megosztásában, az alulról szerveződő tevékenységek elindításában és a mások
által követhető megoldások bemutatásában.
- Kérdések és válaszok
- Ursula von der Leyen elnök mai sajtónyilatkozata
- Tájékoztató az európai éghajlat-politikai jogszabályról
- Az Európai Bizottság jogszabályjavaslata
- Tájékoztató az európai éghajlati paktumról
- Az európai éghajlati paktumról szóló bizottsági weboldal
- Tájékoztató az európai zöld megállapodás teljesítéséről
- Az európai zöld megállapodásról szóló bizottsági weboldal

Az ausztriai Semmeringbahn; a vasútvonalat az Unesco fölvette a világörökségi listájára. (Kép: Deutschlandfunk)
Európai Bizottság: 2021 legyen a vasút
európai éve
Az Európai Bizottság ma javaslatot tett arra, hogy 2021 legyen a vasút európai
éve. A kezdeményezés az európai zöldmegállapodás közlekedéssel kapcsolatos céljainak
megvalósítását hivatott segíteni. Evégett jövőre számos rendezvény és kampány
fogja népszerűsíteni a vasúti közlekedést mint fenntartható, innovatív és
biztonságos közlekedési módot.
A
rendezvénysorozat reflektorfénybe fogja állítani, milyen előnyökkel jár a
vasúti közlekedés az emberek, a gazdaság és az éghajlat szempontjából, egyúttal
pedig azokra a kihívásokra is választ keres majd, amelyek még mindig
hátráltatják az egységes, határok nélküli európai vasúti térség létrehozását. A
kezdeményezés ezáltal hozzá fog járulni a vasúti modernizáció felgyorsításához.
Mivel az egyik legfenntarthatóbb és legbiztonságosabb közlekedési mód, a vasúti
közlekedés fontos szerepet fog betölteni Európa jövőbeli mobilitási
rendszerében. Ez az egyetlen olyan közlekedési rendszer, amely 1990 óta szinte
folyamatosan csökkentette CO2-kibocsátását, miközben szállítási
volumene növekedett.
A vasút Európa-szerte összeköti az embereket, a régiókat és a vállalkozásokat, és európai örökségünknek és kultúránknak is részét képezi. A vasút történetének számos fontos évfordulóját is ünnepelhetjük jövőre: a többi között a Párizs–Brüsszel közötti első vasúti összeköttetés kiépítésének 175. évfordulóját, valamint a francia TGV gyorsvasút 40. és a német ICE gyorsvasút 30. születésnapját.
Ahhoz, hogy az Európai Unió 2021-et a vasút európai évének nyilvánítsa, a Bizottság javaslatát az Európai Parlamentnek és a Tanácsnak is el kell fogadnia.
A vasút európai évéről szóló határozatjavaslat