Bővítené a Ryanair a budapesti bázisát és a járatai számát  

Nem először kritizálja élesen a magyar kormányt Michael O’Leary, az ír Ryanair légitársaság tulajdonosa. Teheti, az ő gépei hozzák-viszik a legtöbb utast Magyarországra/Magyarországról. A légiközlekedés fenegyereke mai, budapesti sajtótájékoztatóján most arról beszélt, hogy még nyáron döntés születhet az Alkotmánybíróságon az extraprofit-adó ügyében, aminek kiszámítása a múlt év végén átalakult, mértéke pedig a légitársaságok által kibocsátott károsanyag mennyiségétől függ. (A nyitó kép forrása: Daily News Hungary.)

Michael O’Leary hozzátette: ha a Ryanair számára kedvező döntés születik, akkor bővíti a budapesti bázist és a járatok számát is. A következő években így a budapesti utasforgalom évi 6 millióra nőhet – tette hozzá. Ez már az idén is elérheti a 4 milliót, ezzel az írek valószínűleg megőrzik vezető pozíciójukat a magyar piacon, 32 százalékos részesedéssel.
„Magyarországnak és a turisztikai ágazatnak ki kell hevernie a covid által okozott károkat, a magyar állampolgároknak és a látogatóknak alacsonyabb repülőjegy-árakra és még több járatra van szükségük, nem pedig kevesebb járatra és magasabb kormányzati adókra” – nyilatkozta nem is olyan rég egy szakmai ogánumban.

Ma pedig a társaság sajtótájékoztatóján üdvözölte, hogy a magyar kormány eláll ettől a „crazy”, azaz őrült – másutt korábban hülyének nevezett – gyakorlattól, ami senkinek sem tesz jót.

Leginkább a légitársaságnak nem, de tény, hogy az utasok sem örülnek neki, márpedig nyilvánvaló, hogy a cég azonnal áthárítja rájuk a növekvő költségeket.

Ma Magyarországon a vezető légitársaság a Ryanair, ami 56 célpontra repül – az ezt ábrázoló táblát magasra tartva ünnepelte a vezérigazgató a saját cégét, a maga megszokott módján. Az idén új célállomásként lép be Belfast, az Ír-sziget második legnépesebb, 290 ezer lakosú nagyvárosa, azaz Észak-Írország fővárosa.

Március 27-én indul az első repülőgép-járat az észak-ír és a magyar főváros között. Egyelőre hetente két járat közlekedik, és az idén október 30-ig foglalhatók helyek.

A Magyarországon is működő legnagyobb és legolcsóbb légitársaság nyáron nyolc repülőgépet állomásoztat Budapesten, továbbá 250-nél több, jó keresettel járó munkahelyet kínál pilóták, légiutas-kísérők és mérnökök számára. A Ryanair az idén nyáron heti 500 járattal közlekedik, bővíti a már meglévő járatokat 15 másik útvonallal, a célállomások között van Berlin, Korfu, Róma és Koppenhága is.

A társaság 22 milliárd dollárt fordít környzetbarát repülőgépek vásárlására, olyanokra, amik az eddigieneknek a hatodával kevesebb üzemanyagot fogyasztanak, valamint 40 százalékkal kevésbé zajosak és 4 százalékkal több utast képesek szállítani. A Budapestet is célba vevő nyolc gépből kettő vadonatúj, Gamechangers típus.

A Ryanair üdvözli, hogy a magyar kormány támogatja a nagy vitát keltett adó megszüntetését, ami az utasok igazságtalan kettős adóztatását eredményezné, és veszélyeztetné a budapesti repülőtér növekedését és újabb munkahelyek létrehozását – írja a társaság a mai eseményre kiadott sajtóközleményében.

Miközben Európa a covid utáni fellendülésben van, különösen fontos, hogy olyan fapados légitársaságok, mint a Ryanair, közreműködésével fellendüljön a turizmus és ezzel új munkahelyek jöjjenek létre.
Arról a mai sajtóeseményen nem esett szó, hogy az 1985-ben alapított légitársaság kivonul a brüsszeli, Zaventem repülőtérről, valamint hogy decemberben bejelentették: meghatározatlan időre fölfüggeszti a nagyváradi, a temesvári, a nagyszebeni és a suceavai repülőtérről induló valamennyi járatát. Erről a boardingpass.ro légiközlekedési szakportál számolt be.

Nem említették azt sem, hogy a közeli múltban a belgiumi légiutas-kísérők sztrájkja miatt a Charleroi Nemzetközi Repülőtéren nagy káosz alakult ki. Az egyik belga napilap szerint a stewardessek azért döntöttek a hétvégi munkabeszüntetés mellett, mert a cégvezetés nem volt hajlandó biztosítani számukra a Belgiumban törvényes minimálbért.