Az erős piaci verseny a legtöbb esetben késlelteti az online kereskedelemben értékesített termékek áremelkedését – állapította meg az olcsobbat.hu ár-összehasonlító portál annak kapcsán, hogy az oldalon mintegy 90 termékkategória legkeresettebb termékeinek éves árváltozását vizsgálta, több mint 3000 termékre kiterjedően. (A nyitó kép forrása: Stock Adobe)
A legkeresettebb e-kereskedelmi termékek casknem minden kategóriájában a hivatalos fogyasztói árindex alatti árváltozás zajlott le az előző év júliusához képest. (Az infláció magas szintjében fontos szerepet játszó élelmiszerek kevésbé jelennek meg az online kiskereskedelemben.) A sporteszközök körében tapasztalt 14 százalékos átlagos éves áremelkedés gyakorlatilag megegyezik a KSH által júliusra kimutatott 13,7 százalékos inflációval. A legkeresettebb háztartási gépek átlagos drágulása 11,1 százalékos volt, ami szinte megegyezik a népszerű barkácsgépek 11 százalékos áremelkedésével. A napi fogyasztási cikkek esetében 10,2 százalékos, a műszaki és számítástechnikai eszközök körében mindössze 1,1 százalékos volt az árak átlagos növekedése.
Egyes termékek esetében árcsökkenés is bekövetkezett: a legnépszerűbb fejhallgató készülékek 3, az okosórák 4, a televíziók 5, a mobiltelefonok 8 százalékkal kerültek most kevesebbe, mint egy évvel ezelőtt. A webkamerák esetében is 8 százalékos áresés következett be.
„Csak a devizaárfolyam gyengülése miatt a kereskedőknek egy adott, importált árucikkért mintegy 15 százalékkal többet kell forintban kifizetniük most, mint egy évvel ezelőtt. Emellett a beszerzési árak euróban is növekedtek. Mindez azonban a javarészt importból származó műszaki és háztartási cikkek jórészének árában most még csak részben jelenik meg, mivel a kereskedők – a különösen az online piactereken tapasztalható éles árverseny miatt – sok esetben inkább az árrést csökkentették, részben arra is számítva, hogy az árfolyam ilyen mértékű kilengése csak átmeneti – magyarázza Dévavári Dezső, az olcsobbat.hu vezetője. – Az euró árfolyama azonban a jelek szerint hosszabb távon sem fog visszatérni a korábbi szintekre, így az új beszerzési árakhoz igazodás miatt az érintett termékek széles köre valószínűleg már az ősz kezdetétől tovább drágul majd.”
A kisebb mozgástér miatt az online áruházak várhatóan kevesebb és kisebb mértékű leárazásokkal élnek majd, mint az előző években. Mindez azt is eredményezheti, hogy a múlt években egyre népszerűbbé vált Black Friday, illetve a karácsonyt megelőző hetek időszakaiban is az eddiginél szolidabb akciózásra lehet majd számítani a kereskedők részéről.