Az Accenture legújabb jelentése szerint a világ cégvezetőinek kétharmada (66%) arra számít, hogy az európai piac viszonylag gyorsan talpra áll a COVID-19 járvány okozta gazdasági válságból.
Csakhogy: a mostani bizonytalan helyzetben fennáll a veszélye annak, hogy a vállalatvezetők túl sokáig összpontosítanak a védekezésre. Nemcsak rövid távon takarékoskodnak, hanem a hosszú távú növekedéshez szükséges beruházásokra sem adnak elég pénzt. A kutatás és fejlesztés nem szünetel ugyan, de a vezetők nem szorgalmazzák a nagyszabású, áttöréssel járó újításokat, és továbbra is mindenekelőtt a kormányzati támogatásokra számítanak.
Az Accenture, a világ egyik vezető menedzsment-tanácsadó és technológiai szolgáltatásokat nyújtó nemzetközi vállalatának jelentése alapjául szolgáló vizsgálatban 15 iparág közel 500 vállalatvezetője vett rész Európából, Észak-Amerikából, Ázsiából és a Csendes-óceáni térségből. A válaszadók csaknem harmada viszonylag gyors európai fellendülésre, náluk többen ennél lassúbb kilábalásra számít a következő egy évben.
A legderűlátóbb ágazat a gyógyszeripar/biotechnológia/élettudományok területe, ahol a vezetők harmada számít keresletnövekedésre Európában. A második legbizakodóbb ágazatcsoport a távközlés/média/szórakoztatóipar, ahol a válaszadók több mint fele várja a föllendülés V-görbéjének a megvalósulását; ezt a biztosítási ágazat követi 47%-os aránnyal. A skála végén helyezkedik el a gépkocsigyártás, illetve a légi közlekedés/utazás/áruszállítás, ahol a megkérdezettek mindössze 7, illetve 12%-a számít gyors kilábalásra.
A jelentésből az is kiderült, hogy a cégvezetők szerint Németország, Skandinávia és az Egyesült Királyság gazdaságai állnak majd talpra a leggyorsabban a válság után, őket pedig Francia-, Spanyol- és Olaszország követi. Az európai vezetők a kontinens versenyképességével kapcsolatban is derűlátók:
a megkérdezettek 39%-a szerint a válság után az európai vállalatok versenyképessége az egyesült államokbeli társaikhoz képest növekeszik, és 43%-uk szerint pedig a kínaiakhoz képest is javulni fog.