Hegyvidéki kezdeményezés a gyalogosok védelmére: forgalomlassítás, KRESZ-módosítás

A gyalogosok védelmére hívja fel a figyelmet a budai Hegyvidéki Önkormányzat #jarjunkegyütt kampánya. A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint évente 2500-4000 gyalogosgázolások történik hazánkban. Egy példa: április 8-án a rendőröket 44 személyi sérüléses közlekedési balesethez riasztották, egy ember életét vesztette, 11-en súlyos, 32-en pedig könnyű sérülést szenvedtek – közölte a police.hu. Az ehhez hasonló statisztikák is arra ösztönözték a Hegyvidéki, azaz XII. Kerületi Önkormányzatot, hogy tartós megoldást keressen az országos problémára. (Képek: Sárközy György)

Közlekedési szakemberekkel együttműködésben háromlépcsős programba kezdtek a XII. kerületi tisztségviselők, hogy biztonságosabbá tegyék azokat az utcákat, ahol a gyalogosok, az autósok és a kerékpárosok közösen használják az útpályát:

– saját tervezésű figyelemfelkeltő táblákat helyeznek ki, és felfestik a problémás útszakaszokat,

– a Budapest Közúttal együttműködésben KRESZ-módosítást kezdeményeznek,

– hároméves járdaépítési programot hirdettek oda, ahol megoldható a kialakítás.

Sok esetben, miként a XII. kerületben is, nincs lehetőség járda kialakítására (kevés a hely, vagy túl sok fa kivágásával, vagy tetemes költséggel járna), így a közúti közlekedés legvédtelenebb szereplői, a gyalogosok fokozottan nagy veszélyben vannak.

A kerületben élők véleménye alapján jelölték ki a 10 legveszélyesebb utcát. Online vagy a polgármesteri hivatal elé kihelyezett térképen, illetve szórólapokon szavazhattak a helyiek arról, hogy a Hegyvidék járda nélküli 130 utcájából melyek a legveszélyesebbek.

A szavazással egyidejűleg a Városkúti út egy szakaszán kipróbálhatták az ott élők a speciális felfestést és a táblát. Az ő véleményük nyomán módosítottak a táblán, mely a láthatóságot segítő sárga keretet kapott. Ilyen táblával látják el a többi érintett utcát is.

Az önkormányzat igyekezetét nemzetközi tapasztalatok is erősítik: kevesebb a baleset azokon az utakon, ahol nem választják szét épített akadályokkal a gyalogosokat és az autósokat. Ezeken az „osztatlan közös tereken” a járművel közlekedők kötelesek lassítani, az átlagosnál jobban figyelni.

Az önkormányzati kampány második elemeként a Budapest Közút Zrt. segítségével kezdeményezik a KRESZ-módosítását. A nyitott kerékpársávokhoz (nem azonos a kerékpárúttal!) hasonló útfelfestés és egy új tábla bevezetését szeretnék elérni. Szaggatott vonal jelölné azt a sávot, ahol a gyalogosok és a járművek osztozni kényszerülnek az útfelületen. A járművel közlekedők kerülés, előzés céljából ráhajthatnak a szaggatott vonallal elválasztott területre, ha azonban gyalogos közlekedik a vonallal elválasztott kis sávon, akkor a gyalogosnak abszolút elsőbbsége van.

Próbaképpen a XII. kerületben már ki is jelölték az Edvi Illés utat. Az önkormányzat rövidesen hároméves járdaépítési programba kezd: a Városkúti út a #járjunkegyütt kampány forgalomlassító tesztutcája, ahol az önkormányzat saját, egyedi felfestésekkel és táblákkal segítik a közlekedést; az Edvi Illés úton a KRESZ-módosításhoz kapcsolódó felfestéseket és táblákat tesztelhetik az utat használó gyalogosok, autósok, kerékpárosok.