Ilyen az élhető, klímabarát Budapest a Greenpeace szerint

A Greenpeace ma átadta javaslatcsomagját a fővárosnak, amelyből kiderül, hogyan tehető Budapest élhető, klímabarát várossá 2030-ra a környezetvédő szervezet szerint.

Egészséges levegő, radikálisan csökkentett autóforgalom, tiszta közösségi közlekedés, autómentes rakpartok, új közpark, az energiát hatékonyan hasznosító épületek és megújuló energiafajták használata szerepel a többi között az elérendő célok között. A Greenpeace ütemtervet is javasol ahhoz, miként lehetne mindezt 5–10 éven belül elérni. A városvezetés egy hónap múlva ígért válaszokat a környezetvédő szervezetnek.

Az emberiség soha nem látott-tapasztalt kihívással néz szembe: a klíma- és ökológia-válság az emberiség életét fenyegeti. Eljött az utolsó óra ahhoz, hogy egyéni, települési, nemzeti, világméreteken mihamarabb érdemi intézkedéseket hajtsunk végre. A városoknak különösen nagy szerep jut a klímavédelemben mind a kibocsátás-csökkentésben, mind az alkalmazkodásban, hiszen a Föld lakosságának többsége már ma is városlakó, és ez a folyamat már megállíthatatlan. Derűlátásra ad okot, hogy a Föld mintegy 798 millió lakóját képviselő  1260 települési, helyi vagy nemzeti kormányzat hirdetett már klíma-vészhelyzetet, felismerve felelősségét az éghajlat védelmében. A sorban megannyi más magyar várossal Budapest is ott van.

Ahhoz, hogy a magyar főváros a klímaválság közepette is élhető maradjon, a Greenpeace Magyarország összegyűjtötte azokat az érdemi intézkedéseket, amelyeket a következő 5-10 évben meg kell hozni. [1] Jó hír, hogy a klímavédelmi lépések egyúttal tisztábbá, zöldebbé, egészségesebbé és biztonságosabbá is teszik Budapestet.

A 2040-i karbon-semlegességi cél jegyében a zöldszervezet legkésőbb 2021-től csak a legmagasabb energetikai besorolású épületek építését engedélyezné, korszerűsítené a távhőt és zöld szociális fűtési támogatási programokat vezetne be, hogy a megújulók megfelelően terjedhessenek. A levegő tisztaságának visszanyeréséért és megőrzéséért már ebben az évben elkezdenék a legszennyezőbb járművek kitiltását, 2028-tól már nem lehetne forgalomba hozni belső égésű motoros járműveket, már az idén büntetnék az álló járművek motorjának járatását; javítanák az agglomerációs közlekedést, nagymértékben fejlesztenék a tiszta közösségi közlekedési megoldásokat, valamint népszerűsítenék a járműmegosztást és a kerékpáros közlekedést.

Fás ligeteket alakítanának ki 2030-ra mindkét rakpart belvárosi szakaszán, új közparkot hoznának létre, és védelmet adnának a főváros területén található erdőknek. A mérgező ipartelepeket felszámolnák, bevezetnék a komposztálást, és fellépnének a hulladék-megelőzésért. A város ellenálló-képességének erősítésére klímavédelmi irodát hoznának létre, mely gondoskodnék arról, hogy mind a lakosság, mind az intézmények, mind az infrastruktúra ellen tudjon állni az éghajlatváltozással egyre kiszámíthatatlanabbá váló időjárásnak, a hőhullámoknak, villámárvizeknek, aszályoknak.

Perger András, a Greenpeace klíma- és energiakampány-felelőse hangsúlyozta: „A városvezetés nyitottan állt javaslatainkhoz, de igazán majd a tettek mutatják meg a valódi klímavédelmi elköteleződést. Jó néhány területen elég a politikai szándék, de az esetek többségében jogszabály-módosítások, illetve pénzügyi források kellenek az érdemi lépésekhez, és szükség van az együttműködésre is a kerületekkel, valamint a kormánnyal. Bízunk abban, hogy a cél közös, és a településszintű klímavédelmi intézkedéseket az állam is segíteni fogja“.

A Greenpeace egy hónap múlva ismét találkozni fog Budapest városvezetésével. A főváros vezetése addigra ígérte, hogy a Greenpeace javaslatcsomagját megvitatja, és felvázolja, milyen intézkedéseket tudnak vállalni a következő években. 

A Greenpeace rövidesen felkeresi más magyar nagyvárosok és a budapesti kerületek vezetőit is, hiszen a klímaváltozás elleni fellépés és a megváltozott éghajlati viszonyokhoz való alkalmazkodás minden település vezetőjének sürgető feladata.
[1] A Greenpeace javaslatcsomagja

11 pont a zöldterületekért

Tiszta levegőt!-kampány:
– https://www.greenpeace.org/hungary/sajtokozlemeny/3733/greenpeace-aktivistak-a-budapesti-szabadsag-szobor-tetejen/ 
https://hu.greenpeace.org/tiszta-levegot/iskolai-levegoszennyezes-meresek/
https://www.greenpeace.org/hungary/sajtokozlemeny/4192/az-iskolak-kornyeken-kulonosen-veszelyes-lehet-a-gyerekekre-a-rossz-levego/
https://www.greenpeace.org/hungary/sajtokozlemeny/5861/egeszsegtelen-a-levego-az-iskolak-kornyeken-derul-ki-a-greenpeace-friss-mereseibol/
https://www.greenpeace.org/hungary/sajtokozlemeny/5665/kockazatos-a-legszennyezettseg-a-korhazaknal/
https://www.greenpeace.org/hungary/sajtokozlemeny/4437/a-tiszta-levego-nem-luxus-hanem-alapveto-emberi-jog/

A Greenpeace követelései a fővárosi polgármester-jelöltektől az Önkormányzati választások előtt