Kétmilliónak fáj a fogászati ügyelet hiánya – győri kismama kálváriája

(Danó Ana / Népszava) Több mint kétmillió embernek okoz gondot, ha a hivatalos rendelési időn túl hasít fájdalom a fogába: hat megyében nincs közfinanszírozott 24 órás fogászati ügyelet.

Az ország ötöde nagy bajban van, ha nem jókor fájdul meg a foga. Több mint kétmillió ember kerülhet olyan helyzetbe, mint az a veszélyeztetett terhes asszony, akinek csillapíthatatlan fájdalma ellenére sem sikerült ellátáshoz jutnia a győri ellátórendszerben. Győr-Moson-Sopron megye ugyanis egyike azoknak a megyéknek, ahol nincs közfinanszírozott 24 órás fogászati ügyelet.
– Ha valakinek nagyon sürgős, a legjobb, ha vonatra száll, és meg sem áll a fővárosi Szentkirályi utcai ügyeleti központig, ott mindig van ellátás – tanácsolta félig tréfásan Nagy Ákos keszthelyi fogorvos, a Magyar Orvosi Kamara alelnöke, aki hat olyan megyét is talált a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő (NEAK) finanszírozási listájában, ahol egyáltalán nincs tb-szerződött fogászati ügyelet. Azaz a Csongrád-Csanád, Somogy, Fejér, Győr-Moson-Sopron, Tolna, Veszprém megyékben élőknek egészen biztosan fejtörést okoz, ha a hivatalos rendelési időn túl hasít fájdalom a fogukba…
A szakember szerint valószínűleg annak sem sokkal könnyebb, aki más megyében él. Mint mondja: noha az ügyletet az alapellátás részeként az önkormányzatoknak kellene megszervezniük, a biztosító olyan kevés pénzt fizet a feladatra, hogy abból szinte lehetetlen megoldani a problémát…

Egy győri várandós nő esete egy hétvégi napon kezdődött. – Tizenhat hetes kismama vagyok, akinek otthoni fekvést rendeltek el. Enyhe fájdalomcsillapítón kívül semmilyen gyógyszert nem szedhetek. Azon a napon a jobb felső rágófogam szétrepedt, és rettentően fájt. Amikor már nem bírtam tovább, bementem a fogászati ügyeletre, de hétvégén csak 15 óráig fogadnak pácienseket, én pedig 20 óra körül érkeztem. Jobb ötlet híján, tanácskérési szándékkal elmentem a győri Petz Aladár Kórház Sürgősségi Betegellátó Osztályra (SBO). Végig sem tudtam mondani a panaszomat, amikor már egyértelműen jelezték, nem tudnak segíteni. Végül megérkezett az orvos is, aki megerősítette, hogy az érvényes protokoll szerint nincs azonnali segítség: fel tud írni egy erősebb gyógyszert az én kockázatomra, illetve tud adni egy beutalót, hogy legalább másnap (hétfőn) ne kelljen ugyanezeket a köröket végig futni.” Az érintett páciens az eset, és főleg a kommunikáció stílusa miatt panaszt tett a kórház vezetésénél, amire hosszas várakozás után válasz is érkezett az orvos-igazgatótól. Eszerint „A műszakvezető ápoló tájékoztatta önt, hogy a behívós szájsebészeti ügyelet csak súlyos és valóban sürgős, indokolt esetben érhető el. Kollégánk arról is tájékoztatta önt, hogy hol és milyen formában juthat fogászati ellátáshoz (legkorábban másnap – a szerző). Fentiek alapján megállapítható, hogy munkatársunk részéről szabályszegés vagy mulasztás nem történt.”

(A cikk teljes terjedelmében itt olvasható; tessék kattintani!)