Online kiskereskedelem: 200 000 millió forintot meghaladó forgalom az I. félévben

Hatodával nőtt a tavalyi első félévhez képest az idei első hat hónapban az internetes kiskereskedelem, miáltal elérte a nettó 207,5 milliárd forintot. Bár rekordösszegnek számít, a bővülés pedig magasnak látszhat, összességében elmondható, hogy az ágazat egyre lassabban növekszik.

A lassuló, de még folyamatos növekedés a közelgő gazdasági visszaesés jele. Bár a hagyományos kiskereskedelem 5% körüli növekedéshez képest több, mint háromszoros az online ágazat bővülése, a tavalyi és főként a 2017-i arányhoz képest feltűnően lassult az ütem. Továbbra is átlagon felüli növekedést mutat azonban az online kereskedelemben leginkább meghatározó termékkategória, a fél év alatt 50 milliárd forint forgalmú műszakicikk-ágazat.

Érdekesség, hogy hasonlóan magas a növekedési üteme az otthon-, kertkategória forgalmának is, és átlagon felül teljesít az FMCG (—> gyorsan forgó fogyasztási cikkek), a divat-, sport- és a szépségápolási, egészségcikkek kereskedelme egyaránt. Jóval lassabban, átlagon aluli ütemben növekszik azonban a játék, kultúra és a számítástechnikai termékek online piaca. Az átlagos kosárérték továbbra is emelkedik, a tavalyi 11 000 volt, az idén már 11 333 forint.

A GKI Digital és az Árukereső.hu közös – forgalmat, gazdasági környezetet, kereskedők várakozásait figyelembe vevő – online kiskereskedelmi indexe az előző negyedévhez képest minimális csökkenést mutat, amely a kedvező jelenhez képest borús jövőképpel magyarázható. Az online kiskereskedelem lassuló bővülését is magyarázza a várható gazdasági visszaesés, ugyanis a múlt évek lendületes növekedésének fő serkentői a folyamatosan emelkedő bérek voltak.

Az elmúlt 1,5 évben a külföldről vásárló magyarok aránya harmadával nőtt, így a hazai webáruházak kénytelenek tartani a lépést a nemzetközi irányzattal, amely az a magyar fogyasztók igényeiben is megmutatkozik.

A közeli jövő egyik legfontosabb (e-)kereskedelmi irényzata a hazánkba is begyűrűző omnichannel modell, mely az online és a hagyományos (offline) csatornák összefonódásaként létrejövő új értékesítési filozófia elnevezése. Lényege, hogy a sokáig külön – esetleg cégen belül is egymás konkurenciájaként működő – hagyományos és online értékesítési csatornáknak együtt kell működniük, egységes márkaképet nyújtva átjárhatónak kell lenniük, hogy közösen tudják kiszolgálni a vásárlók egyre több rugalmasságot kívánó igényeit.

A dráguló munkaerő és a vásárlók részéről érkező gyors és hatékony információszerzési igény miatt rohamtempóban terjednek a chatbotok, melyek automatizált, mégis gyors és személyre szabott kommunikációt kínálnak a vásárlónak. A chatbot-használat nem csupán újszerű és olcsó, de kézenfekvő megoldás is, mivel a vásárlók az okostelefonok elterjedésével egyre szívesebben kommunikálnak rövid, szöveges üzenetekben. A magyar webáruházak körében is megfigyelhető, hogy egyre inkább az okostelefon válik az online rendelés – és az azt megelőző döntéstámogatás – legfontosabb eszközévé.