Rövid idő alatt be lehetne vezetni egy napi 500 forintos úthasználati díjat a Budapest határát befelé átlépő gépjárművekre. Az 1988-ban alakult Levegő Munkacsoport azt valószínűsíti, hogy a díj hatására egy időre megszűnnék a forgalmi dugók jórésze, javulna a levegő minősége és fellélegezhetne a város.
A napi Budapest-matrica könnyen bevezethető lenne a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. már meglévő és eddig is hatékonyan működő rendszerével. Egyúttal kiderülne: mennyire javítja Budapest közlekedését és környezeti állapotát a behajtási díj.
Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke tudósítónknak elmondta, hogy Budapesten és környékén évente több mint 3000 ember korai halálát és mintegy 3 millió megbetegedést okoz a légszennyezés. A gépjármű-közlekedés okozta környezeti és egészségi károk becslések szerint meghaladhatják az évi ezermilliárd (!) forintot. Olyan intézkedésre van tehát szükség, amellyel gyors ütemben csökkenthetők a súlyos veszteségek.
Vargha Márton, a civil szervezet közlekedési témafelelőse szerint anapi 500 forintos behajtási díj minden bizonnyal érdemben csökkentené Budapest gépjármű-forgalmát. Ugyanakkor a tömegközlekedésre sem hárulna elviselhetetlen többletteher. Tovább javulna a helyzet, ha okos feltételekkel megvalósulna a régóta szorgalmazott telekocsizás. A havi tömegközlekedési bérlet árával nagyjából megegyező mértékű behajtási díj előkészíthetné a Levegő Munkacsoport által már évek óta javasolt kilométer- és szennyezésarányos városi útdíj bevezetését is.
A civil szervezet petícióval szeretné elérni, hogy a főváros vezetése készíttessen megvalósíthatósági tanulmányt a budapesti útdíj bevezetéséről.
(A nyitó képhez: az európai mobilitási hét alkalmával a Levegő Munkacsoport a pesti Madách téren demonstrált: stílusosan a 21. századi ember tragédiájára kívánták felhívni a figyelmet. Arra, hogy túl sok gépjárművet engedünk be városainkba, a sok autó pedig légszennyezésével, zajával, területfoglalásával és baleseti kockázataival rontja mindannyiunk életminőségét.)