A Gazdasági Versenyhivatal ma közzétette „Gyermekeknek szóló reklámok” elnevezésű tájékoztatóját, melyben az eddigi jogalkalmazói gyakorlata alapján megfogalmazott szempontokat összefoglalva kíván segíteni abban, hogy mit érdemes szem előtt tartaniuk a vállalkozásoknak a jogsértés megelőzése végett a kereskedelmi kommunikációk tervezése és közzététele közben. (A német familie.de portál is síkraszáll a gyermekeket célzó reklámok ellen.)
A gyermekkorúakat és kiskorúakat komplex védelem övezi a reklámokkal szemben, a GVH most azonban kizárólag egy meghatározott típusú jogsértő kereskedelmi gyakorlatra koncentrál, figyelemmel arra, hogy gyakori a gyermekkorúak reklámokkal történő célzása, valamint arra, hogy a GVH több esetben is szabott már ki bírságot[1] e jogsértő kereskedelmi gyakorlat miatt.
A szabályozás alapján jogsértőnek minősül a gyermekkorúak közvetlen felszólítása egy reklámban a hirdetett áru vagy szolgáltatás megvételére vagy igénybevételére, illetve arra, hogy győzzék meg szüleiket vagy más felnőttet ezek megvásárlásáról számukra.
A GVH javasolja, hogy a vállalkozások e tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat megelőzésére gondolják végig a szempontokat, amelyeket a GVH mérlegelt eddigi gyakorlatában egy-egy konkrét eset egyedi jellegzetességeit vizsgálva, valamint ismerjék meg a hatóság ajánlásait. Utóbbiak között szerepel például, hogy online hirdetéseknél fokozottan átgondolandó olyan keresőszavak és tartalmak használata, amelyek kifejezetten a gyermekek érdeklődési körébe tartoznak, csakúgy, mint a célzások alkalmazása a gyermekek által látogatott csatornákra. A GVH javasolja annak megfontolását is, hogy feltétlenül szükséges-e a gyermekek bevonása a reklámtevékenységbe, illetve az online platformok esetén a használatra vonatkozó életkori korlátok miatt elengedhetetlen-e a gyermekek szerepeltetése.
A tájékoztató a GVH honlapján.
[1] VJ/123/2009., VJ/124/2009., VJ/22/2013., VJ/6/2019., VJ/8/2019.