Rollerfelügyelők, tiltott övezetek Bécsben

Sok volt a panasz, ezért az osztrák főváros a jövő évtől újra szabályozza a közösségi e-rollerek használatát. Ezentúl tilos a járdán parkolni a kölcsönjárművel, minden roller helyzetét nyomon követik és automatikusan leállítják a járművet, ha olyan helyre hajtanak be vele, ahol nem szabad használni. A kereslethez igazítják a rollerek számát is. 

A Bécsi Mobilitási Ügynökség megbízásából készített felmérés is megerősítette a bécsiek szubjektív véleményét: szigorítani kell a közösségi e-rollerek használatát, mert még mindig túl sok a forgalmas helyeken, járdákon szanaszét hagyott jármű, és balesetveszélyesek is. Ráadásul a rolleresek sokszor túl gyorsan mennek és oda is behajtanak, ahol semmi keresnivalójuk. A megkérdezettek 86 százaléka tartott szükségesnek szigorúbb szabályozást. A legnagyobb probléma a parkolással van: a felmérésben részt vevők 91 százaléka – és az összes gyakori használó – vélekedett úgy, hogy újra kell szabályozni, hol szabad és hol nem letenni a járműveket.

Az intézkedések egyik központi eleme, hogy egymáshoz igazítják a keresletet és a kínálatot. Vagyis: a belső kerületekben, ahol eddig túl sok volt a jármű és a panasz, erősen korlátozzák az elérhető kölcsönrollerek számát. Nemrég még az öt szolgáltató kerületenként összesen 2500 járművet adhatott bérbe, az új szabályozás szerint az 1. kerületben összesen 500 jármű lehet csak. A 2.-9. és 20. kerületben pedig kerületenként összesen 1500. A külső kerületekben viszont – például metrók végállomásánál –, ahol eddig túl kevés közösségi roller volt, növelik az elérhető járművek számát. Hogyan? Úgy, hogy olyan szolgáltatókat választanak a közbeszerzésekkor, amik teljesítik ezeket a feltételeket. Ráadásul ezzel a kisebb – az egész város helyett csupán egy-egy városrészt lefedő – szolgáltatók is esélyt kaphatnak.

Az új szabályozás keretében átalakítják az e-rollerek parkolását is. A járműveket tilos lesz letenni a járdán, kizárólag mikromobilitási pontokon és autók számára kialakított parkolóhelyeken szabad leállítani őket. Evégett 2023 végéig városszerte 200 rollerállomást és mikromobilitási pontot hoznak létre, és technikailag lehetetlen lesz, hogy ha valaki 100 méterre van egy-egy ilyen állomástól, akkor ne a kijelölt helyszínen adja vissza az e-rollert. A szabályszerű parkolást a szolgáltatók által fenntartott rollerfelügyelők ellenőrzik, és a jövőben a közterület-felügyelőknek is lesz ilyen jogkörük. Ráadásul minden egyes jármű helyzetét valós időben nyomon lehet követni, de utólag is meg lehet határozni. A szabálytalanul parkolt rollerekért a szolgáltatókat büntetik meg, akik viszont tovább háríthatják a bírságot a használókra.

A technikai fejlesztéseknek köszönhetően a jövőben  ki lehet jelölni olyan területeket a városban – például egészségügyi intézmények környéke, önkormányzati lakótömbök –, ahova nem szabad közösségi e-rollerrel behajtani. Ha valaki mégis bemerészkednék, a rendszer automatikusan leállítja a járművet. Olyan területeken pedig, ahol sebességkorlátozás van érvényben – például sétálóutcák – az új rendszer automatikusan lefékezi az e-rollert.

Az osztrák főváros a jövőben nemcsak a közösségi e-rollerek használóival, de a járművekkel szemben is magasabb követelményeket támaszt: az e-rollereket két, egymástól független fékberendezéssel, irányjelzővel és hangjelzés kiadására alkalmas eszközzel is fel kell szerelni. Szintén alapkövetelmény a kitámasztó, ami szélben is megakadályozza a jármű feldőlését. Rendszám viszont egyelőre nem kell rájuk.