Szlovák közlekedés – EU-segítséggel is

A szlovák építésügyi és közlekedési minisztérium lapunkhoz is eljuttatott – magyar nyelvű – közleményében összegezi a múlt évek eredményeit, amelyek az északi szomszédunknál közlekedő külföldiek számára is tanulságosak. A pozsonyi szaktárca jelenleg 133 kilométer autópálya és gyorsforgalmi út építését felügyeli. (A képen: Érsek Árpád: indít és indul is…)

A múlt négy évben összesen ötven kilométer autópályát adtak át mindenekelőtt Kelet- és Észak-Szlovákiában, ahol a térség fejlődéséhez elengedhetetlenül szükséges a közlekedési infrastruktúra javítása. Ami egyúttal a cáfolata is az ellenzék által hangoztatott annak a vádnak, hogy a magyar nemzetiségű szakminiszter csak a déli régiókat favorizálná…

Érsek Árpád építésügyi és közlekedési miniszter a szlovákiai parlamenti választások közeledtével fontosnak látta leszögezni: „A tárcát és miniszteri pozíciómat azzal a tudattal adhatom át az utódomnak, hogy kihoztam a maximumot az itt eltöltött négy évből. Természetesen ez nem csak az utakra vonatkozik. Sok munkát fektettünk a vasútvonalak fejlesztésébe is. Meggyőződésem, hogy évről évre több utas fogja megtapasztalni az eredményeket. Ezt bizonyítja az is, hogy egyre nagyobb az érdeklődés a vasúti közlekedés iránt” – mondta a politikus, aki egyben a választásokra készülő Híd-Most vegyes párt listavezetője. Érseket Bugár Béla pártelnök javasolta a magyarokat és szlovákokat egyaránt tagjai között tudó politikai tömörülésnek.

Mint arról beszámoltunk, ebben az időszakban kerültek fel a dél-szlovákiai vasútállomásokra a magyar településnevek is ott, ahol a lakossági arányszámuk ezt lehetővé teszi. A közlekedési minisztérium igyekszik további lépéseket tenni a vasútvonalak javítása, korszerűsítése és a vonatközlekedés hatékonyabbá tételéért. Ezt bizonyítja, hogy a szlovák vasútvonalak történelmében először hirdettek versenytárgyalást a személyszállító cég kiválasztására, ez ugyanis jobb szolgáltatásokkal jár és konkurencia is. A közlekedési tárca tudatosítja, hogy a vasútvonalaknak és a szerelvényeknek a sokévnyi elhanyagoltság után modernizációra van szükségük.

„Az uniós támogatásnak köszönhetően tudjuk korszerűsíteni az első osztályú utakat is. Ezek szintén a prioritásaink közé tartoznak, hiszen elsősorban a régiók gépjárművezetőit szolgálják” – tette hozzá Érsek Árpád.

A közlekedési tárcának most először sikerült 200 millió eurós kiegészítő támogatást szereznie az első osztályú utakra, ezt a következő négy évben tudja majd felhasználni. A minisztérium kiemelt figyelmet fordított a járművezetőket érintő gyakorlati intézkedésekre is. Látványosan csökkentek az autópálya-szakaszok elektronikus matricák nélküli használatáért, valamint az elmaradt műszaki és emissziós vizsgákért kiszabott pénzbírságok is, és bővült az emissziós és műszaki ellenőrző-állomások hálózata. Február 1-jétől a klasszikus éves autópálya-matrica helyett 365 napos matrica vásárlására is nyílik lehetőség. Az új jogszabály-módosításnak köszönhetően korlátlan szavatosságúak lettek a sértetlen állapotú autós elsősegély-dobozok.

A pozsonyi közlekedési tárca megteremti a tömegközlekedés fejlesztéséhez szükséges feltételeket is. Egyre több gyűjtőparkoló létesül a vasútállomások közelében, hogy az utazók az autózás helyett a vonatokat válasszák. A minisztérium a kerékpár-közlekedést is fejleszti. A sajtóközlemény végül megemlíti, hogy Szlovákia rekordot döntött az idegenforgalmat tekintve is.