A 2014-ihez képest azonban semminemű javulást nem lehetett tapasztalni ezen a területen az unióban. A Bizottság becslései szerint ráadásul 135 ezren szenvedtek tavaly súlyos sérülést közúti balesetekben az EU területén. A súlyos sérüléssel járó, illetve a halálos közúti balesetek miatt a társadalomra háruló költségek (rehabilitáció, gyógyítás, anyagi károk stb.) legalább 100 milliárd euróra rúgnak.
A közlekedéspolitikáért felelős uniós biztos, Violeta Bulc véleménye: „Egyetlen elveszített emberélet vagy súlyos sérülés is sok. A múlt évtizedekben figyelemre méltó mértékben sikerült csökkenteni a halálos kimenetelű közlekedési balesetek számát, de mostanra megtorpant ez a folyamat, ás ez aggodalomra ad okot. Az EU azt a célt tűzte ki maga elé, hogy 2020-ig Európában a felére csökkenti a közúti balesetek halálos áldozatainak számát, ezért nagyon sok még a tennivaló. Arra biztatom a tagállamokat, hogy mind a szabályok megtartatásában, mind a figyelemfelhívásban növeljék az erőfeszítéseiket. Természetesen ez is pénzbe kerül, de nem akkora teher, mint a személyi sérüléssel vagy halállal végződő közúti balesetek miatt a társadalomra nehezedő, 100 milliárd eurónyi kiadás. A Bizottság érdemben hozzájárul a tagállami erőfeszítésekhez. Az új technológiák és a technológiai újítások egyre meghatározóbbak a közúti közlekedés biztonságának alakulásában. Közép- és hosszú távon például rendkívül ígéretes megoldás lehet az ütközések elkerülésére az „összekapcsolt” és az automatizált gépjárművezetés. Mi, jogalkotók is mindent megteszünk azért, hogy meglegyen a változásokhoz szükséges jogszabályi háttér.”
Tavaly az EU-ban egymillió lakosra vetítve átlagosan 51,5-en haltak meg közúti balesetben. Nagyjából ugyanannyian, mint az ezt megelőző két évben. A stagnálás azt követően állt be, hogy 2012-ben és 2013-ban is számottevő, 8%-os csökkenést sikerült elérni. Ebben több tényezőnek is szerepe lehet: a városokban manapság például egyre nagyobb a találkozási felület a védtelen közlekedők és a motorizált úthasználók között. A 135 ezer súlyos sérült számottevő hányada a Bizottság becslései szerint[1] az úthasználók veszélyeztetett csoportjából (gyalogosok, kerékpárosok stb. közül) került ki. A Bizottság most először tett közzé statisztikai adatokat erre vonatkozóan. A tagállamok elkezdtek összehasonlítható és megbízható adatokkal szolgálni a közúti közlekedési balesetek súlyos sérültjeiről. Megtették tehát az első lépést abba az irányba, hogy európai szintű koncepciót dolgozzanak ki a súlyos sérülésekkel járó balesetek kapcsán.
Az adatok tagországok szerinti bontásából (lásd a lenti táblázatot) kiderül: a közúti közlekedési balesetekben elhunytak számát tekintve igen nagy az eltérés az egyes tagállamok között, bár ennek mértéke évről évre csökken. A közúti közlekedésbiztonság területén hagyományosan jól teljesítő tagállamok nem számoltak be látványos eredményekről, ugyanakkor a sokáig kiemelkedően sok halálesetet bejelentő három tagországban számottevően javult a helyzet.
További erőfeszítésekre van szükség annak az uniós stratégiai célnak az eléréséhez, hogy 2010 és 2020 között a felére csökkenjen a közúti balesetek halálos áldozatainak száma. Ebben a tagállamoké a főszerep meg kell tartatni a közlekedési szabályokat, fejlesztendő és karbantartandó a közlekedési infrastruktúra, figyelemfelhívó és ismeretterjesztő kampányokat kell szervezni.
Az Európai Bizottság ott lép közbe, ahol ennek az EU egésze szempontjából egyértelmű hozzáadott értéke van: például megteremti a jogalapot a több tagországot érintő közlekedési szabálysértések szankcionálásához, illetve műszaki biztonsági szabványokat határoz meg a közlekedési infrastruktúrára és a járművekre vonatkozóan. A Bizottság ösztönzi és segíti, hogy a tagállamok az adatok, ismeretek, tapasztalatok és bevált gyakorlati módszerek megosztása révén javítsák teljesítményüket.
A múlt évtizedben számos olyan technológiai vívmány keletkezett, amely nagymértékben javított a gépjárművek biztonságán. A gyors ütemben fejlődő innovatív, új technológiákban tetemes potenciál rejlik a közlekedésbiztonság növelésére, különösen, ami a gépjárművek automatizálását és informatikai összekapcsolását illeti. A közlekedés automatizálását és a forgalomirányítás javítását szem előtt tartva, a Bizottság arra törekszik, hogy főtervet dolgozzon ki a kooperatív intelligens közlekedési rendszerek (ITS) – 2016 második felében kezdődő – bevezetésére. Az ilyen rendszerek lényege, hogy módot nyújtanak a gépjárművek közötti, valamint a közúti infrastruktúrákkal folytatott és egymás közötti kétirányú kommunikációra. Lehetővé válnék például, hogy a gépjárművek közvetlenül figyelmeztessék egymást (pl. vészfékezéskor) vagy az infrastruktúra jelzést küldjön a számukra (pl. a jármű útvonalán folyó útépítési, útjavítási munkálatokról).
A közúti halálesetek egymillió lakosra vetített száma
|
2010 |
2014 |
2015 |
2014–2015 |
2010–2015 |
Belgium |
77 |
65 |
67 |
4 % |
-10 % |
Bulgária |
105 |
91 |
95 |
4 % |
-12 % |
Cseh Köztársaság |
77 |
65 |
70 |
7 % |
-8 % |
Dánia |
46 |
32 |
30 |
-8 % |
-35 % |
Németország |
45 |
42 |
43 |
3 % |
-5 % |
Észtország |
59 |
59 |
50 |
-15 % |
-16 % |
Írország |
47 |
42 |
36 |
-15 % |
-22 % |
Görögország |
112 |
73 |
74 |
2 % |
-36 % |
Spanyolország |
53 |
36 |
36 |
0 % |
-32 % |
Franciaország |
64 |
53 |
54 |
2 % |
-13 % |
Horvátország |
99 |
73 |
82 |
13 % |
-18 % |
Olaszország |
70 |
56 |
56 |
1 % |
-17 % |
Ciprus |
73 |
52 |
66 |
27 % |
-5 % |
Lettország |
103 |
106 |
94 |
-11 % |
-14 % |
Litvánia |
95 |
91 |
82 |
-10 % |
-19 % |
Luxemburg |
64 |
64 |
58 |
-9 % |
0 % |
Magyarország |
74 |
63 |
66 |
3 % |
-13 % |
Málta |
36 |
24 |
26 |
10 % |
-27 % |
Hollandia |
32 |
28 |
28 |
0 % |
-12 % |
Ausztria |
66 |
51 |
56 |
10 % |
-14 % |
Lengyelország |
102 |
84 |
77 |
-8 % |
-25 % |
Portugália |
80 |
61 |
60 |
-2 % |
-33 % |
Románia |
117 |
91 |
95 |
4 % |
-21 % |
Szlovénia |
67 |
52 |
58 |
11 % |
-13 % |
Szlovákia |
65 |
48 |
51 |
6 % |
-22 % |
Finnország |
51 |
42 |
48 |
15 % |
-3 % |
Svédország |
28 |
28 |
27 |
-2 % |
0 % |
Egyesült Királyság |
30 |
29 |
29 |
-1 % |
-4 % |
EU |
63 |
51 |
51,5 |
1 % |
-17 % |
[1] 2014-i adat