Akkumulátorgyár épül Győrszentivánon? – lakossági fórumra várják az érintetteket

A hírek szerint újabb akkumulátorgyár építése kezdődhet Magyarországon, ezúttal Győr Győrszentiván városrészében. Az önkormányzat pénteken, augusztus 5-én tart lakossági fórumot, amin parázs vita várható, hiszen a lakosok egy része nem tartja jó ötletnek a veszélyes üzem lakóövezet közelébe telepítését.

Győr Megyei Jogú Város Önkormányzata újabb nagy ipari fejlesztésbe kezd a város győrszentiváni városrészében. A mintegy 9000 lakosú Győrszentiván, amit 1970-ben csatoltak a megyeszékhelyhez, a rendszerváltás után tulajdonképpen a házigazdája lett Győr ipari területeinek. A fejlesztési elképzelésről a városi magazin is beszámolt 2022. február 6-án. Viszont az ördög a részletekben rejlik, amit a februári hírből kifelejtettek.

A helyi lakosok jóformán váratlanul tudták meg, hogy a Tibormajori úttól délre mintegy 300 hektár (3 km2) jelenleg mezőgazdasági hasznosítású területet szeretne az önkormányzat „jelentős mértékben zavaró hatású ipari övezetbe” sorolni. Az övezeti besorolás lehetővé tenné, hogy a területen különösen veszélyes (pl. tűz-, robbanás-, fertőzőveszélyes), bűzös vagy nagy zajjal járó gazdasági tevékenységhez szükséges létesítményeket helyezzen el a majdani beruházó. Mindezt légvonalban 700 méterre zártkertektől, 900 méterre a legközelebbi lakóépületektől, 1600 méterre a helyi általános iskolától és óvodától, és 2000 méterre a helyiek között népszerű gyümölcsöstől.

A lakossági fórumra készített dokumentumok (kattintással itt megtekinthetők), nem tartalmazzák, hogy pontosan milyen veszélyes, különösen zavaró hatású üzem létesülne. Ugyanakkor informálisan a helyi lakosok úgy értesültek, hogy a terv állítólag akkumulátorgyár kialakítása. Ilyen üzemekkel kapcsolatban már több helyen problémák adódtak. A gödi gyárnál a talajvíz jókutak szennyeződtek el, a komáromi gyár létesítésével kapcsolatban több tiltakozás volt, és egy katasztrófavédelmi engedéllyel nem rendelkező akkumulátor-feldolgozóban történt nemrégiben baleset.

Helyi lakosok szerint a beruházásnak semmilyen ésszerű gazdasági indoka nincs. Azt is felvetik, hogy a múlt évtizedeken lezajlott ipari fejlesztések hatására az életminőség a városrészben már így is jól érezhetően romlott, nemrég még erdőterületek – mi több, még Natura 2000 besorolású terület is – áldozatul estek az erőltetett ipari terjeszkedésnek. Azt is felvetik, hogy a tavaly elfogadott Győr 2021–30 időszakra szóló klímastratégiájában megfogalmazott elveknek is ellentmond a terv, hiszen további zöldterület-csökkenést és forgalomnövekedést eredményez. A jelenleg 100%-ban mezőgazdasági terület az átminősítés után mindössze 20%-os zöldfelületi mutatóval rendelkeznék.

A győrszentiváni településrész lakói kifogásolták, hogy a hetente megjelenő Győr+ kiadványt a múlt héten nem kapták meg, holott ebben a nyomtatványban közölte az önkormányzat, hogy lakossági fórumot tart a beruházási elképzeléssel kapcsolatban. Egy szemfüles helyi lakosnak köszönhetően végül a hír eljutott a településrész közösségi médiumában működő információs oldalára.

A pénteki lakossági fórumon – aminek témája veszélyes üzem telepítése lakóövezet közelébeminden bizonnyal többen lesznek jelen, mint amire a nyári szabadságolások idején a polgármesteri hivatal számít.

A fentiekhez kapcsolódik Európa legrégebbi napilapja, a Neue Zürcher Zeitung kiküldött tudósítójának helyszíni tudósítása. Az újságíró tapasztalatai alapján elhibázott Orbán Viktor politikája az elektromos autók gyártásának meghonosítására. Merthogy az zöldnek zöld, csak éppen nem fenntartható, így az egész terv kétes. Mindenesetre a kormány hatalmas pénzeket áldoz arra, hogy becsábítsa a szóba jöhető külföldi cégeket, főleg Ázsiából.

Az egyik központ Göd, csak éppen a környezet és a lakosság látja kárát:

természetszennyezés, zaj és helyenként rossz munkakörülmények

– ezek a kifogások. De hát a magyar iparpolitika tele van ellentmondásokkal. Ettől még a hatalom azonban dönti a támogatást az iparágba, ami a csövön kifér. De lépnie kell, mert az ország a német autógyártás meghosszabbított munkapadja és nem teheti meg, hogy ne teremtsen előnyös feltételeket hozzá. Már csak azért sem, mert akkor lecsúszik az elektromos motorok előállításáról.

De épp itt kezdődnek a gondok az orbáni gazdasági modellel. Hiszen a miniszterelnök egyrészt azon lamentál, hogy gyarmati viszonyok vannak a gazdaságban: külföldi bankok, biztosítók és kiskereskedelmi hálózatok kulcspozíciókat foglalnak el, a hasznot viszont kiviszik. Másrészt ugyanakkor a jelek szerint nem zavarja, hogy a magyar export nagy mértékben a német autóágazat függvénye. Csak éppen az értékképző lánc legkevésbé jövedelmező elemei kerültek Magyarországra, a kutatás és a marketing másutt van. Így azonban az a veszély fenyeget, hogy megreked a magyar gazdaság.

A kis- és közepes vállalkozások gyengék, nem hatékonyak. De úgy tűnik föl, ez nemigen nyugtalanítja a Fideszt. Az akkugyártás betelepítésével ugyanis bebetonozza a gazdaság kettészakadását. A bajok ott is megmutatkoznak, hogy a politika tárt karokkal várja a külföldi termelőket, ám egyre nagyobb a munkaerőhiány. A lyukat leginkább koreaiakkal, vietnamiakkal és kínaiakkal tömik be.