A hibridautóké a jövő – a benzinesek és a dízelesek a múlt

Látványosan megnőtt az idén a hibrid meghajtású személyautók eladása Magyarországon: az első félévben forgalomba helyezett 64 800 gépkocsi 43 százalékának volt már kiegészítő elektromos motorja; a tavalyi arány 27 százalék. A csak belső égésű motorral hajtott személyautók közül a benzinesek részaránya 37, a dízeleseké 18 százalék; a teljesen elektromos autók aránya továbbra is 2 százalék.

A hibridhajtás hazai elterjedésében sokat lendített, hogy olyan népszerű márkák kínálatában, mint például a Suzuki, a Fiat sem találunk már tiszta benzines modellt, mindegyiknek része az elektromos rásegítés. Minderre a gyártókat elsősorban az idéntől szigorodó uniós károsanyag-kibocsátási normák kényszerítették: különösen a tömegesen eladott kis- és alsó-középkategóriás autók esetében tudnak így számottevő kibocsátási kvótát megtakarítani.

Nyolcadik éve tart a dízelautók visszaszorulása, részarányuk a forgalomba helyezett új személyautók körében 46-ról 18 százalékra csökkent. A dízelmotorral szembeni bizalomvesztés oka: egyre több nyugati nagyvárosban vezetnek be korlátozásokat a dízelüzemű személyautókkal szemben, ami növeli a bizonytalanságot és bizalmatlanságot a járművek jövőbeli használhatóságát illetően. – A budapesti vezetés által néhány napja kilátásba helyezett jövőbeli korlátozások hatására várhatóan még tovább csökken majd az érdeklődés a dízelhajtású személyautók iránt.

A csak elektromos hajtású autók tömeges megjelenésére továbbra is várni kell. Az első félévben mindössze 1227 új villanyautót értékesítettek itthon, ami az összes eladottnak ötvenede. A villanyautóknak egyelőre csupán egy kis része képes hatótávolságban megközelíteni a belső égésű motorral felszerelt autókat, az áruk pedig a támogatás ellenére is egyelőre megfizethetetlen a fogyasztók széles köre számára.

A teljes hazai személyautópark továbbra is főként benzines autókból áll. A múlt év végén a több mint 3,9 millió személygépkocsit kétharmadrészt benzin-, 32 százalékát dízelmotor hajtotta.