Az Európai Bizottság ma javaslatot tett 2,7 milliárd euró beruházására, melyet a versenyképes, tiszta és összekapcsolt mobilitást előmozdító 152 kulcsfontosságú közlekedési terv megvalósítására – köztük tíz, Magyarországot is érintőre – fordítanának. A Bizottság ezzel nagy lépést tesz az európai beruházási terv és Európa összekapcsoltságának megvalósítása felé.
A kiválasztott kezdeményezések hozzá fognak járulni a vasúti vonalak korszerűsítéséhez, a szűk keresztmetszetek megszüntetéséhez és a határkeresztező összeköttetések javításához, az alternatív üzemanyagokat szolgáltató töltőállomások létrehozásához, valamint az újszerű forgalomirányítási megoldások megvalósításához. A legnagyobb uniós hozzáadott érték és hatás céljábl a kiválasztott tervek többnyire az európai közlekedési hálózat stratégiai szakaszaira összpontosulnak.
A Magyarországot érintő 15 pályázat közül a bizottsági javaslat szerint tíz részesülne finanszírozásban és összesen 11 millió euróhoz jutna az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) révén. Négy tanulmányok, három infrastrukturális fejlesztési munkák, további három pedig ezek kombinációjának finanszírozására irányul. Magyarországon a legnagyobb összegű, a tervek szerint közel 3,8 millió eurós támogatást elnyerő terv a NEXT-E. A reménybeli beruházás hozzájárul ahhoz, hogy az európai tranzitútvonalak mentén 252 gyors- és villámtöltő-állomást alakítsanak ki, hogy a közép-kelet-európai térség tisztán elektromos járművekkel is átjárható legyen. A beruházás Magyarország mellett Csehországra, Szlovákiára, Szlovéniára, Horvátországra és Romániára is kiterjed.
A 7 tagállam bevonásával megvalósuló CROCODILE 3 kezdeményezés részeként 1,78 millió euróhoz jutna Magyarország a központi forgalmi irányító, kezelő rendszerek bővítésének, az automatikus adatcsere szempontjából nélkülözhetetlen csomópontok és adatbázisok létrehozásának, illetve fejlesztésének céljából. Csaknem 1,7 millió euró jutna a C-Roads Hungary kísérletre , melynek célja az összekapcsolt és automatizált járművezetési technológiák, valamint a kooperatív intelligens közlekedési rendszerek (C-ITS) összefüggésében a lefedettség növelése, az út menti adóhálózat további kiépítése, a mobil-kommunikációs adatátvitel tesztelése, valamint új, városi környezetben alkalmazható funkciók kialakítása.
E beruházások végrehajtására az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz, az infrastrukturális hálózatokat támogatni hivatott uniós pénzügyi mechanizmus részeként kerül sor, amely 4,7 milliárd euró összegű, köz- és magánforrásból származó társfinanszírozást szavatol. Az ilyen beruházások nem csupán az európai közlekedési hálózatot korszerűsítik, hanem a gazdasági tevékenységet és a munkahely-teremtést is serkentik. A Bizottság mai javaslatát követően az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz koordinációs bizottságában képviselt uniós tagállamoknak július 6-i ülésükön hivatalosan jóvá kell hagyniuk a javasolt finanszírozási határozatot. (A teljes közlemény itt olvasható.)
További információk
- Kérdések és válaszok
- A 2016-i CEF-pályázat keretében kiválasztott projektek javasolt listája
- Adatlap – Magyarország
- Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz
Tavaszi Eurobarométer-felmérés: növekszik az EU iránti bizalom
Az Európai Bizottság ma közzétette a 2017. tavaszi Eurobarométer-felmérés első eredményeit. A felmérés 2017. május 20–30. között tartották az EU összes tagállamában. Az eredmények szerint erősödik az Európai Unióba fektetett bizalom: Unió-szerte a válaszadók 42%-a inkább bízik az EU-ban, amely 6 százalékpontos növekedés az előző, tavaly őszi felméréshez képest. Magyarországon 42%-ról 46%-ra nőtt az Európai Unió iránti bizalom. Arra a kérdésre, hogy milyen képük van az EU-ról, a magyar megkérdezettek 36%-a azt válaszolta, hogy pozitív. A válaszadók 42%-ának semleges, 21%-ának pedig negatív az EU-ról alkotott képe.
A felmérés első eredményei itt olvashatók, tessék kattintani!