Az újságíró archívumából: Magyarország aranybányán szunyókál

Trom András kollégánk hosszú évekig szerkesztette a kezdettől tekintélyes Világgazdaság című gazdasági napilapban rendszeresen megjelent ország-mellékleteket. Ez alkalommal (aligha apropó nélkül) adjuk közre a szerző 2004 májusában – a hollandiai melléklet bevezetőjeként – megjelent vezércikkét:

«Sok tanulság szűrhető le a nemzetközi gazdasági kapcsolatokból. Igaz, mostaná­ban ezek közül főleg a globalizáció nega­tív hatásaira irányul a figyelem, amikor egy-egy jól ismert világcég bezárja ma­gyarországi gyárának, üzemének kapuit, átszervezi termelését. Mi tagadás, árgus szemmel figyeljük a holland zászlóshajók szereplését is.

Annál is inkább, mivel egyes holland világmárkák szervesen be­épültek a magyar köztudatba – például a Shell, a Philips, az ING, a Nationale Nederlanden, az ABN-AMRO, az AB-Aegon, a KPN, az Unilever, a Rynart – és ma már nemcsak termékek és szolgáltatá­sok képzete társul hozzájuk, hanem az is, hogy jelentős munkahelyteremtők hazánk­ban. A rendszerváltás óta holland vállala­tok több mint 2 milliárd eurót fektettek be Magyarországon. Ebben az említett cégek meghatározó szerepet játszottak, a német­alföldi tőke hazai jelenlétére még az is jellemző, hogy az energiatermelésen kívül az élet minden területén jelen van. (Sajátos egybeesés: ugyanez mondható el a kor­mányközi, hatósági, önkormányzati és in­tézményi kapcsolatokról is.)

Hollandia a nagy nevek mellett több száz kisebb céggel is képviselteti magát a magyar vállalati palettán. Az is a kétoldalú kapcsolatok jellegzetessége, hogy az utóbbi öt évben – 2001-et leszámítva – minden esztendőben a holland befektetők hozták a legtöbb tőkét hazánkba. Pedig az ő gazdaságukat is megtépázta a világgaz­dasági recesszió.

A hazai holland érdekeltségű cégek meghatározó szerepet játszanak a kétol­dalú kereskedelem felfutásában is, és főleg abban, hogy 1998 óta a magyar ex­port számottevően meghaladja Hollandiá­ból származó importunkat. 2003-ban az 1573,3 millió euró értékű magyar export 90,30 százalékát a feldolgozott termékek és gépek tették ki, a 907,6 milliós holland exportból pedig 83,15 százalékot képviselt ez az árucsoport, tehát az áruforgalom összetétele rendkívül korszerű, ami alap­vetően a holland csúcstechnikai termékek magyarországi gyártására vezethető vissza.

A magyar gazdaság állapotát a holland cégek korántsem tartják elbizonytalanítónak. Ezt támasztja alá Pieter de Haesnak, a Holland–Magyar Kereskedelmi Kamara elnökének a véleménye is: „Szeretjük ezt az országot, ezért dogozunk itt”.

Az uniós csatlakozás nyomán ugyanakkor még 0vonzóbbá válunk. Erre dr. Erdei Sándor, a dél-holland és kelet-magyarországi önkormányzatok és kamarák által tíz éve létrehozott DBH cég vezérigazgatója hívta fel a figyelmünket ekképpen: május elseje után több holland üzletember fejében is le­omlik a „Szemléleti határ”. Már most úgy gondolnak ránk, mint egy Hollandiánál fej­letlenebb, keleti, de uniós tagországra.

Mielőtt kincstári optimizmussal vádolna bárki, hadd hívjam fel a figyelmet uniós tagságunk egy másik összefüggésére, amiről Gábor Dzsingisz, a budapesti hol­land nagykövetség mezőgazdasági taná­csosa beszélt interjúnk alkalmával. A hol­land szakértő kulcsfontosságúnak tartja, hogy Magyarországon mindenkiben tuda­tosuljon: az új, kibővült Európai Unióban Magyarország súlya 0,5 százalék. Mint fo­galmazott, „Az unió szemével nézve tehát nem oszt és nem szoroz a magyar csatla­kozás. A holland gazdaság súlya az EU-ban tízszerese a magyarénak, ennek el­lenére még Hollandia sem »nagyon fontos« ország az unión belül. Ebből az követ­kezik, hogy az uniós agrártámogatások­ról folyó tárgyalások során Magyarország és a magyar érvek korántsem olyan súllyal kerültek a latba, mint ahogy azt Magyaror­szágon képzelik.”

A sok „súlytalan” vagy „pillesúlyú’’ azonban együtt talán mégis kibillentheti a döntések patikamérlegét. Erre következ­tethetünk Frans Paul Robert van Nouhuys nagykövet értékeléséből, amely mellékle­tünk harmadik oldalán olvasható: „Ma már olyan kapcsolati hálózat van a kormány­szervek és egyéb intézmények, szerveze­tek szakértői között, ami jól működhet a jövőben is, például a Brüsszelben eldön­tendő kérdésekben közös holland–magyar álláspont kialakításakor”. Talán bővíthetjük is a kört. Erre jogosít fel például a Visegrá­di Négyek és a Benelux-országok ve­zetőinek márciusi különtalálkozója, ame­lyen az „alkalmi hetek” a terrorizmus elleni csomagról egyeztettek az EU csúcstalál­kozójának döntése előtt.

A hollandokról joggal mondható, hogy a kapcsolatépítés nagymesterei. Ennek „apró” példája, hogy a holland adakozás és önkéntes segítségnyújtás, munkaválla­lás nagymértékben hozzájárult ahhoz, hogy a Habitat házépítő program immár száz rászoruló magyar családot juttatott új otthonhoz. A magyarországi holland cégek azonban szívesen tennének ennél többet is. Szeretnének hozzájárulni ahhoz, hogy Magyarországról és tőkevonzó képessé­géről jobb kép alakuljon ki külföldön. Erre hívta fel figyelmünket Pieter de Haes: «Az új beruházások vonzása érdekében Ma­gyarországnak sokkal aktívabban kellene bevonnia a nemzetközi cégek helyi me­nedzsmentjét. Sajnos figyelmen kívül hagyják, hogy mi vagyunk az ország leg­jobb „kereskedelmi ügynökei”, szószólói. Amíg ezt nem ismerik fel, Magyarország aranybányán szunyókál».