Életveszélyesen hiányos a buszos utaztatás szabályozása

Két év telt el a 17 emberéletet követelt veronai buszbaleset óta, ám az autóbuszos személyszállítás szabályozása még mindig nem felel meg a követelményeknek. „Bármelyik pillanatban történhet újabb tragédia” – hangoztatta tudósítónknak Koós László, a hazai személyfuvarozási ágazat egyik meghatározó szereplője, az Infinitours Kft. ügyvezetője. (Nyitó képünk illusztráció.)

A szakember véleménye szerint a veronai buszbaleset ügyében folytatott vizsgálatok bebizonyították: súlyos szabálytalanságok történtek az utazás közben, s ezek sorozata vezetett a tragédiához.

Önmagában egyetlen szabálytalanság sem lett volna végzetes, de mindezek együtt elkerülhetetlen tragédiát okoztak. A jármű sem típusában, sem műszakilag, sem felszereltségben nem felelt meg a követelményeknek: egy távolsági buszt nem lett volna szabad turistabuszként használni – szögezte le cégvezető. Hiányzott, például, a korszerű járművekben megtalálható sávelhagyás-figyelő rendszer, a vészfék-asszisztens, az éberség-figyelő rendszer és a központi tűzoltó rendszer, illetve szabálytalanul beszereltek még egy üzemanyagtartályt. Véleménye szerint súlyosan veszélyeztették a biztonságot a tragédiát okozó jármű vezetőjének egészségi állapota, szakmai felkészültsége és azok a körülmények, amelyekben helyt kellett állnia.

A tragédia után észbe kaptak a törvényhozók és látványos változások történtek, ám ez még nem elég – fejtette ki véleményét Koós László. Továbbra sem kellően szigorú a szabályozás, rengeteg olyan szolgáltató működik a piacon, amelynek járművei ki sem gördülhetnének a garázsból. Nyugaton kiselejtezett, újszerűnek látszó buszok, feltuningolva, „megoldott műszakival”, képzetlen és alkalmatlan sofőrökkel közlekednek – figyelmeztet a szakértő, majd így folytatja:

a szabálytalanul működő cégek kiszorítják a piacról a tisztességes versenytársakat, mert a többiekénél olcsóbban, számla nélkül nyújtanak látszólag hasonló minőségű szolgáltatást. És sajnos a legtöbb szervezett kirándulásnál – legyen az iskola, munkahely vagy nyugdíjasklub – még mindig az ár a fő szempont.

„Azok a megrendelők, utazásszervezők, akik döntési helyzetben vannak egy-egy kirándulás esetén, nem értenek a buszokhoz, nem is ez a dolguk. Alkudni akarnak, és közben nem veszik észre, hogy guruló koporsóba ültetik a rájuk bízott embereket – állapítja meg a szakember. – A megoldás az egységes szabályozás, a folyamatos minőségbiztosítási felügyelet, a mostaninál sokkal szigorúbb ellenőrzés és elrettentő nagyságú büntetések kiszabása lehet. Amíg megéri szabálytalanul működni és szándékosan, gondatlanul, anyagi előnyökért emberéletet veszélyeztetni – mert jóval kisebb a büntetés, mint a haszon – addig nem fog megtisztulni a szakma” – összegezte mondanivalóját Koós László.