Holnap rajtol az 51. Kékszalag

Balatonfüredről holnap rajtol Európa legnagyobb tókerülő vitorlás versenye, az 51. Kékszalag. Dr. Kollár Lajos, a Magyar Vitorlás Szövetség elnöke újságíróknak elmondta: ezúttal rekordszámú, 6-700 indulóra számítanak. A Kékszalag-verseny távja légvonalban mintegy 160 kilométer. Persze a vitorlások nem egyenes vonalban teszik meg az utat: úgy navigálnak, hogy a lehető legrövidebb idő alatt célba érjenek. (Nyitó képünk forrása: kekszalag.reblog.hu, fotó: Cserta Gábor)

A rajt- és célvonalat a balaton­füredi kikötő előtt tűzik ki. Az első pályajel északkeleti irányban, Balatonkenese előtt található. Ezután  a hajók a déli part irányába, Siófok felé veszik az irányt. Onnan a Tihanyi-szoroson át hajózva a Balaton délnyugati csücs­kében Keszthely a következő állomás, ahonnét már újra északkeletnek, azaz visszafelé hajóznak a Balaton hosszában, hogy elérjék a balatonfüredi célt.

A versenyre 1942-ig kétévente került sor, majd a világháború miatt kimaradt néhány esztendő, s a hagyomány 1947-ben éledt újra. A verseny egyre népszerűbb lett, s 1955-ben a Nemere II. nevű 75-ös cirkáló 10 óra 40 perc alatt teljesítette a távot. Ezt a fantasztikus rekordot csak 57 évvel később, 2012-ben sikerült megdöntenie egy high­tech anyagokból készült katamaránnak! A vetélkedőt 2001 óta évente rendezik meg, s Európa legnagyobb tókerülő versenye lett, amelyen hatszáz vagy még több hajó is elindul.

A Kékszalag a Balaton leghagyományosabb vitorlásversenye, amely nyolcvanöt éves fennállása alatt folyamatosan megújult. Hagyomány például, hogy a versenyre mindig azon a júliusi hétvégén kerül sor, amely legközelebb van a holdtöltéhez. A rajt sokáig péntek reggel volt, az utóbbi időben azonban áttették csütörtökre, de az indulási időpont változatlan: reggel kilenc óra. Eleinte nem volt időkorlátozás, később azonban bevezették a negyvennyolc órás limitet. Aki tehát szombat reggel kilencig nem ér célba, az hiába küzdött!

Az évek során folyamatosan változott azoknak a hajóknak a köre is, amelyeknek engedélyezték az indulást: 1934-ben még bármilyen vitorlás hajó versenyezhetett. Később kizárták ebből a körből a jollékat (gyors, könnyű, uszonyos egytestű hajók), majd erre a sorsra jutottak a kisebb tőkesúlyos vitorlások (például a csillaghajók). A múlt tizenöt év a többtestű hajók „beengedéséről” szólt, s nem kizárt, hogy a következő tíz évben a víz alatti szárnyakat használó hajók lesznek a viták középpontjában. A Kékszalag több szempontból is kihívás. A legtöbb indulót a második nap is a vízen találja, ami kemény fizikai és lelki megterhelés. Az éjszakai vitorlázás különleges képességeket követel, amelyekre más versenyeken nincs szükség.

A Magyar Vitorlás Szövetség az idén ünnepli alapításának 90. évfordulóját. Örvendetes, hogy versenyzői már három olimpiai kvótát szereztek. A Kékszalag, Európa legnagyobb tókerülő versenye immár fesztivállá nőtte ki magát. A díjkiosztó után utcabál lesz Füreden; mára a Kékszalag ugyanolyan egyedi esemény, mint a Füredi Annabál. A Kékszalag fődíját, a Herendi Porcelán-manufaktúra Apponyi-mintás vázáit szombaton délután a Gyógy téren adják át.