Little Europe: filmek kelet-közép-európai nőkről

Másodszor az idén rendezik meg a közép-európai régió játék- és dokumentumfilmes termésének legjavával a Little Europe Filmfesztivált május 7–9. között a pesti Toldi moziban. A hat, közép-európai kulturális intézet összefogásával életre hívott fesztivál ezúttal a nők társadalmi befolyásának témáját helyezi középpontjába.

Három nap – hat film. A Little Europe Filmfesztivál ezúttal öt játék- és egy dokumentumfilmet mutat be. A filmek hat közép-európai országból származó nők sorsáról szólnak, akik nagyon eltérő küzdelmet folytatnak: egy részük a mássághoz való jogáért küzd, a többiek a testükkel való rendelkezés lehetőségéért, esetleg gyermekkori álmaik megkésett beteljesüléséért folytatják harcukat. A főhősöket az a belső késztetés hajtja és köti össze, hogy ne maradjanak passzív elszenvedői saját életüknek.

A fesztivál nyitófilmje a szlovák Mariana Čengel-Solčanská rendezőnő munkája, a Szolgálólány: két, eltérő társadalmi rétegből származó tinédzserlány szerelmét beszéli el történelmi drámaként. Az érzékeny, romantikusan erotikus szlovén dokumentumfilm, az Isten asszonya kifinomult, identitáskereső spiritualitása a nyitónap másik meglepetése. Egy szlovén protestáns lelkész spirituális dilemmáiba avatja be a nézőt.

A második napra ígért román film, a Rettenetes Ivána feltörekvő színésznője, aki a Duna egyik oldalán sem találja a helyét, visszatér szülővárosába, hogy bár önmagával és környezetével hadakozva, de felépüljön rejtélyes betegségéből, és megtalálja önmagát. – A valós történet ihlette Egy nő a tetőn egy hétköznapi idős lengyel nő korántsem hétköznapi bankrablásának, és nem utolsó sorban mérhetetlen és kétségbeesett szeretet iránti vágyának igaz történetét meséli el.

Az utolsó napra tartogatott osztrák vígjáték, A sellők nem sírnak pénztárosnője kaotikus mindennapi valóságából szürrealisztikus, álomszerű saját világába menekül, ahol egy szintetikus sellőuszonyról való álmodozás uralja el képzeletvilágának minden részletét. A harmadik napi cseh zárófilm, Az ő teste főhősnőjének, a sikeres toronyugróból sportkarrierje kényszerű befejezése után ismert pornószínésznővé avanzsált Andrea Absolonova (művésznevén Lea de Mae) története a cseh kilencvenes évek pornóiparának mélyére kalauzolja el a nézőt, megtörtént sztoriból építkezve.

Alkotókkal is találkozhatnak az érdeklődők, akik ezúttal is olyan filmeket láthatnak, amelyek egyébként nemigen jutnak el a hazai mozikba. A szlovák nyitófilmet a rendezőnővel és Hana Lasicová forgatókönyvíró-nővel folytatott beszélgetés követi, az utolsó napon a műsoron szereplő egyetlen vígjáték rendezőnője, az osztrák Franziska Pflaum lesz a fesztivál vendége.

A Little Europe Filmfesztivál vetítései a Tavaszi Fesztivál programsorozatának részeként az Osztrák Kulturális Fórum, a Cseh Centrum, a Lengyel Intézet, a Román Kulturális Intézet, a Szlovák Intézet és a Szlovén Köztársaság Nagykövetsége közös szervezésében valósul meg. A jegyelővétel a Toldi mozi weboldalán és a mozi pénztárában.