Magyar–szlovák kapcsolatépítés közúton és vasúton

Érsek Árpád, Szlovákia közlekedési minisztere magyarországi partnerével, Mosóczi Lászlóval,  az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) államtitkárával a kétoldalú közúti és vasúti forgalom fejlesztéséről tárgyalt Pozsonyban. A munkamegbeszélésen szóba került egyes szlovákiai és magyarországi városok közötti közvetlen vonatjáratok újraindítása, a Duna és Ipoly fölött átívelő hidak építése és azok előkészítési állapota. (Nyitó képünkön: hídépítés a két Komárom között.)

A tárgyalás után Érsek Árpád pozsonyi közlekedési és építésügyi miniszter kijelentette: „A közlekedési infrastruktúra területén kapcsolatunk Magyarországgal már évek óta magas színvonalú. Ez nem jelenti azt, hogy ne lehetne még jobbá tenni. Magyarország ígéretet tett, hogy befejezi a Kassa–Miskolc közötti autópálya-szakaszt, bizonyos határfolyókon átívelő közúti hidakat közösen építünk, de szükség van több közvetlen vonatjáratra Szlovákia és Magyarország között – ezen dolgozunk most”.

A szlovák szakminisztérium az Infovilágnak eljuttatott, magyar nyelvű közleményéből kiderül továbbá, hogy közvetlen vonatjáratok Komárom és Pozsony, Miskolc és Kassa, valamint Újhely között, illetve az Ipolyság és Drégelypalánk közötti vasútvonal felújításának terve egyelőre csak elméleti síkon létezik, ezeket először szakértői csoportoknak kell kidolgozniuk.

A közúti infrastruktúráról szólva a felek tájékoztatták egymást a szlovák–magyar határon átívelő úthálózatok előkészület alatt álló projektjeiről. Közéjük tartozik a többi között a határon átnyúló R3-as gyorsforgalmi út és az M2-es autópálya ipolysági szakasza, illetve a Szigetközben a Doborgaz–Dunakiliti közötti gyalogoshíd, melynek építésére az idén ősszel készülnek kiírni a közbeszerzési pályázatot. A tárgyalások eredménye az a megállapodás, mely szerint az úthálózati tervekről a jövőben szakértői csoportok rendszeres tárgyalásokat folytatnak.