Már csak egy hónapjuk van az idén érettségiző – vagy már egy-két éve érettségizett – diákoknak, hogy megjelöljék, hol szeretnének továbbtanulni szeptembertől. Ez a döntés elsősorban a sikeres karrier kezdetéről, és nem a szak és az egyetem kiválasztásáról szól. (A nyitó kép forrása: linkedin.com.)
A sikeres pályaválasztás kulcsa az érdeklődési kör és a képességek ismerete mellett a tudatos tervezés és a nyitott hozzáállás. A technológiai fejlődés és a globalizáció, a világszintű egységesedés minden területen felgyorsította a gazdasági-társadalmi változásokat, így valószínű, hogy a 3–5 év alatt megszerzett diploma csak folyamatos tanulással, sőt, akár életpálya-váltással nyújt majd biztos megélhetést. Mérlegelni kell, hogy a szakmai sikerek megalapozásához a kiválasztott felsőoktatási intézmény milyen gyakorlati képzést, átfogó, változásokhoz rugalmasan igazodó szemléletet ad, mennyire mélyen tanít meg a legmodernebb technológia eszközök (pl. mesterséges intelligencia) biztos használatára, hogyan fejleszti a kreatív, problémamegoldó, kritikus gondolkodást és a csapatmunkát – mert ezekre a készségekre egyre nagyobb szükség lesz a jövőben is.
„A digitális eszközök ismerete, az MI (—> mesterséges intelligencia) használata nagy versenyelőny, ezért hátrányba kerül, sőt, idővel kiszorul a munkaerő-piacról az, aki nem alkalmazza tudatosan a napi feladatai elvégzése közben. A mesterséges intelligencia előretörésével rövid időn belül egyes munkakörök megszűnnek, ám számtalan új jön létre. Az oktatási intézményeknek pedig erre a jövőre, az új gondolkodásra, a folyamatos változásra, a megújulásra kell felkészíteniük a hallgatókat, hogy hosszú távon jól fizető, sikeres karrierjük legyen a munkaerőpiacon – mondtadr. Dietz Ferenc, a Gábor Dénes Egyetem

A kép forrása: https://knowledge.em-lyon.com/en/what-ai-cant-know-thinking-through-the-future-of-professions/
A több mint 30 éves múltra visszatekintő egyetem mindig élen járt az innovációban, nemcsak követi a trendeket, hanem alakítja is őket. Elsőként ezen az egyetemen jelent meg a távoktatás, és első volt a digitális oktatás bevezetésében is. A legkorszerűbb gyakorlati tudás átadása végett a GDE külön figyelmet fordít a munkaerő-piaci igényekhez alkalmazkodásra, a digitális oktatástechnológiai eszközök és módszertan hatékony alkalmazására, valamint a vállalati partnerek bevonására az oktatásba. A hallgatók a képzéseiken olyan speciális tudást sajátíthatnak el, mint például a banki szektorban egyre nagyobb teret nyerő fintech-technológia; az üzleti intelligencia, a robotika alapjai, a dróntechnológia és nem utolsósorban a mesterséges intelligencia felhasználási lehetőségei. Emellett az egyetem rövid, mikrotanúsítványt nyújtó online szakmai kurzusokat is kínál, amelyeken a résztvevők a legújabb technológiákkal és ismeretekkel frissíthetik, bővíthetik tudásukat.
elnöke és a mesterséges intelligencia koalíció oktatási és tudatosítási munkacsoportjának vezetője.
Vannak olyan foglalkozások, amelyek iránt nemhogy nem csökken, hanem egyre nagyobb a kereslet. A folyamatszemlélettel, problémamegoldó hozzáállással rendelkező informatikusok jelenleg is a legkeresettebb szakemberek között vannak (lásd: Randstad IT felmérés, 2024). Ők azok, akik friss diplomásként az átlagnál rövidebb idő alatt, akár másfél hónapon belül találnak munkát (lásd: diplomás pályakövetési rendszer/ felmérés, 2023). Napjaink egyik kiemelt témája a kiberbiztonság, amelyhez kapcsolódó állások 28%-a betöltetlen, azaz világszinten 2,8 millió kiberbiztonsági szakember (Boston Consulting Group/BCG) hiányzik a munkaerő-piacról. Összességében az IT-szektor világszinten 50 millió új munkahelyet teremt a jövőben.
Biztos jövőt szavatolnak azok a munkakörök is, amelyek a digitalizációs lehetőségeket beépítik a gazdasági szférába, a termelésbe vagy a szolgáltató ágazatba, ezért egyre népszerűbb pl. a fintech-képzés, a robotika vagy a drónspecializáció. Az e-kereskedelem, digitális marketing és digitális transzformáció területén 25–35%-kal nőhet az állások száma a következő öt évben (—> a Világgazdasági Fórum kutatása). Trendek alapján nagy számban lesznek olyan új foglalkozások, amelyeknek ma még a nevét sem tudjuk, hiszen egyes vélemények szerint a majdan, pl. 2030-ban meghirdetett állások 85%-át ma még fel sem találták (—> Institute for the Future). Ne feledjük, hogy ezeket az új szakmákat, valószínűleg a most egyetemekre beiratkozó – nyitott, rugalmas, új technológiai szemléletet elsajátító – hallgatók fogják feltalálni.
A különféle tudományterületek, a digitalizáció egyre gyorsuló fejlődésével az élet minden területén szükséges a folyamatos önfejlesztés és az IT-tudás.
Az élethosszig tartó tanulás a jövőben nemcsak a munkavállalók belső igénye lesz, hanem a munkaerőpiac kötelező elvárása. Ezért érdemes átgondolni, hogy a pályaválasztáskor kiválasztott szakterület előtt – jelenlegi ismereteink alapján – milyen fejlődési pálya van. Milyen tudásra, készségekre van szükség, azt hol és milyen formában lehet személyre szabottan, rugalmas időbeosztással elsajátítani, majd a később erre építve az ismeretanyagot frissíteni, kiegészíteni.