Már jó egy évvel ezelőtt kénytelenek voltak elköszönni a játék-kiskereskedők munkatársaik kétötödétől, és a javuló helyzet ellenére is még nagyon messze van a koronavírus előtti szint. (A nyitó kép: gyermeknap Siófokon, 1920. / forrás: Fortepan.)
A koronavírus-járvány hullámai elképesztő módon megnehezítették a hazai kiskereskedők életét. Még az élelmiszer-kiskereskedelem is elvesztette a lendületét, a nem élelmiszer jellegű kereskedelmi vállalkozások többségének a bevétele messze elmarad a koronavírus előtti időktől.
A játék-kiskereskedők piaca különösen nagy nehézségekkel küszködik. Már 2020 első felében mintegy 40 százalékkal csökkent az alkalmazottak száma, és még ma is ötödével kevesebb, mint a múlt év elején. Szerfölött gyenge a forgalom, máig sújtják a távolságtartás és a korlátozások sokszorosan sújtották a játékkereskedőket. Nem csupán sok rendezvény, családi ünnep maradt el, de még a vásárlás sem egyszerű. A koronavírus előtt a szülők, nagyszülők általában a gyerekekkel együtt tértek be a játéküzletekbe. Ez a gyakorlat a biztonsági intézkedések miatt csaknem megszűnt.
A játék-kiskereskedők alkalmazotti adataiból jól kivehetők a koronavírus és a központi szabályozás hatásai: 2020 tavaszán látványosan csökkent a dolgozók száma, a második hullám alatt is kivehető a visszaesés, a harmadikban pedig a boltbezárások nehezítették a vállalkozók életét. Eközben a játék-kiskereskedők is igényelhettek bértámogatást, igaz, addigra már sokkal kevesebb volt az alkalmazottjuk, mint 2020 elején.
A gyermeknap közeledtével vélhetően sok szülő újra betér a játékboltokba, bár az online kereskedelem előretörése jócskán megváltoztatta ezt a piacot is.
Érdekesség: a koronavírus-időszakban folyamatosan nőtt a játékgyártásban tevékenykedők száma: jelenleg mintegy négyezren dolgoznak a játékgyártó cégeknél, annak ellenére, hogy az itthon forgalomba hozott játékok több mint 90 százaléka a Távol-Keletről származik.
A játékok egy sajátos típusa a játékszoftverek területe. A számítógépes játékok kiadói is jelen vannak Magyarországon, sőt a múlt években lendületesen nőtt a számuk. Az informatikai vállalkozások jórésze az átlagnál jobban tudott alkalmazkodni a koronavírust követő korlátozó intézkedésekhez és a gazdasági visszaeséshez. A számítógépes játékokkal töltött idő nem csökkent a karanténidőszak alatt.