A mobilszolgáltatók díjcsomagjainak az idei első félévében lezajlott változásait vizsgálta a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH). Kiderült: mindenekelőtt a legalacsonyabb árú díjcsomagok drágultak, ám igaz, minden esetben többletszolgáltatást is tartalmaznak.
A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) rendszeresen vizsgálja a mobilpiac változásait. A verseny egyik legfontosabb eleme az új és újabb díjcsomagok bevezetése. A hatóság a négy nagy szolgáltató (a Magyar Telekom, a Vodafone, a Yettel és Digi) kínálatának alakulását kísérte figyelemmel az első félévben.
Az időszak egyik meghatározó eseménye volt a Telenor névváltoztatása Yettelre. A március 1-jén lezajlott váltás látványos díjcsomag-átalakítással járt: a szolgáltató hét új előfizetéses és két feltöltőkártyás díjcsomagot vezetett be. A Vodafone hat előfizetése és egy feltöltőkártyás csomagot vezetett ki, a Magyar Telekomnál pedig egy előfizetéses díjcsomag értékesítése zárult le. A Diginél a vizsgált félévben nem történt ilyen jellegű mozgás.
A legnagyobb változások tehát a Yettelt érintették: a cég kínálata a félév végére csaknem teljesen megújult, egyetlen feltöltőkártyás díjcsomag (a Hello Kártyás Expressz) maradt meg a kínálatban. A piaci mozgásokat jól jelzi, hogy a teljes piac mintegy ötödét az új díjcsomagok tették ki. A szolgáltatók jellemzően az előfizetéses csomagok esetén aktívabbak, ez a verseny elsődleges színtere, ahol a kínálat több mint ötöde új; a kártyás díjcsomagok közül csak ennek fele, 11 százalék.
A Yettel és a Vodafone piaci mozgásait vizsgálva megállapítható: a teljes kínálatot figyelembe véve az ársáv alja jól láthatóan, mintegy 500 forinttal emelkedett. A Yettelnél a félév elején a legolcsóbb díjcsomag 11 hónap hűségidő esetén 3990, az időszak végén 4490 forintba került. A Vodafone esetében is hasonlóan: 2990 forintról 3490 forintra nőtt a legolcsóbb havidíj egy év hűségidő vállalásával. A kínálat felső sávja ugyanakkor nem változott: mindkét szolgáltatónál 15 990 forint volt az időszak elején és végén is a legdrágább díjcsomag.
A kivezetett díjcsomagokhoz képest egyértelmű drágulás látszik mindkét szolgáltató árszabásában, de ezzel párhuzamosan nőtt a lebeszélhető percek száma és az elérhető adatmennyiség is. A Yettelnél az egyetlen korlátlan belföldi adatforgalmat nyújtó ajánlat helyett június végére már három ilyen díjcsomag is szerepelt a cég kínálatában.
A Yettel újabb kínálata az eddigiekhez képest jóval áttekinthetőbbé vált. Egyszerűsödött a csomagok elnevezése: megmaradtak a ruhaméreteket imitáló betűkódok és a kiemelkedő szolgáltatásokat jelző „hiper”-jelző, eltűnt azonban a célzott korcsoportot jelölő (Teen, Junior, Senior) elem. Az új struktúrában alapvetően kétféle SMS- és percdíj szerepel: 0 és 40 Ft.
A Vodafone lakossági mobil-díjcsomagjait két almárkanév alatt (Go, illetve Red) kínálja. Utóbbiak korlátlan belföldi és uniós országba irányuló hívásidőt kínálnak. Három új díjcsomag esetében érdemi változás a néven kívül egyáltalán nem történt: a Go Midi, a Red Free+ és a Red Infinity World+ árai és főbb jellemzői páronként megegyeznek a kivezetett Go Next, Red Free és Red Infinity World díjcsomagokéval. A konkurenciánál is meglévő „magasabb ár, több szolgáltatás” elvét követi a Go Light és a Go Super díjcsomagok bevezetése. Előbbi a Go Mini csomaghoz képest 500 Ft-tal magasabb áron, 3490 forintért kínál 30 perccel több lebeszélhető időt, utóbbi pedig a korábbi Go Talk-nál szintén 500 forinttal magasabb áron, 8490 Ft-ért eggyel több, összesen 3 gigabyte adathasználatot.
Külön kategória az akciós termékként a jelenlegi feltételekkel tavaly november óta előfizethető „Go Easy 15” díjcsomag, amelynek havi díja – ellentétben a többi Vodafone-díjcsomaggal – nem tartalmaz lebeszélhető perceket, ugyanakkor SMS- és percdíja is mindössze 20 forint. Ez csupán fele a nem korlátlan beszélgetést és SMS-t biztosító Go díjcsomagoknál alkalmazott díjaknak. Emellett a csomag előfizetési díja 15 gigabyte adathasználatot foglal magában.
A Magyar Telekom lakossági előfizetési rendszere alapvetően más stratégiát követ, mint a többi szolgáltatóé. A versenytársaknál a díjcsomagokban meghatározott mennyiségű lebeszélhető percet (vagy sms-t) és adatmennyiséget „csomagoltak össze”; a Telekom ügyfelei öt-ötféle hang- és adatcsomagot csaknem tetszőlegesen kombinálhatnak. A cég lakossági díjcsomagjaiban csak egy apró változás történt: a Mobil S díjcsomag 100 forinttal drágább lett: 3990 Ft (4 gigabájtos mobiladatcsomag vásárlása esetén), ugyanakkor 50-ről 80 egységre nőtt a lebeszélhető percek vagy küldhető sms-ek száma.
A Digi a többi nagy szolgáltatónál fiatalabb versenyzőként jóval kisebb lefedettséget ajánlhat és kínálata is korlátozottabb a többieknél: csakis havidíjas szolgáltatást kínál, abból is mindössze kétfélét. Azokat ugyanakkor a konkurenciánál sokkal alacsonyabb áron: mindössze 1500 forintért. A két díjcsomag között csupán annyi a különbség, hogy a Digimobil Plusz előfizetési díja 200 perc belföldi lebeszélhetőséget és 15 gigabájt belföldön felhasználható adatforgalmat tartalmaz, a Digimobil Max-ban nincs benne foglalt perc, az adatkeret viszont 30 GB. A feltöltőkártyás csomagokat tekintve: a három szolgáltató csomagjai között nem mutatkozik akkora eltérés, amekkora utólag megvásárolt extrákkal ne lenne megszüntethető.
A cégek jellemzően egy-egy utólag fizethető díjcsomagot tartanak csak fenn. Változás ezekben csak a Yettel kínálatában történt, ami a névváltáshoz kapcsolódóan két új szolgáltatást vezetett be: a Yettel Feltöltőkártyás és Yettel Feltöltőkártyás Expressz néven. Közöttük csak a szerződéskötés módjában van különbség: utóbbira csak interneten vagy telefonon lehet szerződni.